Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Renault F1 team

Waarom Renault volledige diskwalificatie riskeert na het protest van Racing Point

Renault moet op het matje komen bij de FIA voor een in de ogen van Racing Point onreglementair remsysteem. Heeft het protest kans van slagen en wat kunnen de consequenties zijn voor Renault? We lichten het toe.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Renault

Na de Grand Prix van Japan tekende Racing Point protest aan bij de stewards tegen het team van Renault. De Franse renstal zou volgens Racing Point een 'pre-set lap distance-dependent brake bias adjustment system' gebruiken. Dit systeem zou automatisch de rembalans van de auto per bocht bepalen, waardoor tijdens de race de coureurs de balans niet meer hoeven aan te passen.

De FIA is ingegaan op het protest van Racing Point en heeft beslag gelegd op een aantal onderdelen uit de Renault-bolide, waaronder de control units en de stuurwielen. Ook zal de autosportbond software, hardware en data analyseren, om te kunnen beoordelen of Renault vals heeft gespeeld met de rembalans.

Om tot een oordeel te komen, moet de FIA het remsysteem van Renault toetsen aan de technische en sportieve regels. In artikel 11.1.3. van de technische reglementen staat bijvoorbeeld dat 'elk automatisch hulpmiddel, dat in staat is om de samenstelling of de prestatie van enig onderdeel van het remsysteem kan aanpassen, is verboden'. Daarnaast staat in de sportieve reglementen van de FIA dat een coureur 'zijn auto in zijn eentje moet besturen, zonder enige hulp.'

Mocht Renault volgens de autosportbond deze regels hebben overtreden met hun remsysteem, dan kan deze het team verschillende sancties opleggen. Volgens oud-coureur Ralf Schumacher zijn grote geldboetes tot zelfs diskwalificatie van het team in het constructeurskampioenschap niet ondenkbaar. In gesprek met Sky Germany verwijst hij naar de gevolgen van de beruchte 'spygate' waarbij McLaren en Ferrari rollen speelden. Toen kreeg McLaren een geldboete van 100 miljoen dollar en werd het gediskwalificeerd.

"Voor de FIA is dit een reusachtige opgave. De bond moet volledig zeker van zijn oordeel zijn, want de gevolgen kunnen een enorme tegenslag vormen voor Renault", meent Schumacher. Voor nu is het afwachten of Renault zal worden gestraft. Wanneer de FIA het oordeel over het protest van Racing Point velt, is nog niet bekend.

Wil je meer weten over dit protest en het vermeende illegale systeem van Renault? Luister hieronder naar de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, waarin Tom Coronel, Joe van Burik en Rudy van Buren uitgebreid napraten over de Grand Prix van Japan en deze zaak.

11 reacties