Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
George Russell

Waarom Russell een straf ontliep na de GP van Bahrein

George Russell kwam in de GP van Bahrein als tweede over de finish, maar moest toch nog even wachten of hij daadwerkelijk die tweede plek achter zijn naam zou krijgen. Net als bij de kwalificatie moest de Mercedes-coureur zich bij de stewards melden.

Russell Bahrain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

George Russell reed tijdens de kwalificatie van de GP van Bahrein de tweede tijd, maar startte op zondag vanaf P3. De Mercedes-coureur kreeg een gridstraf van één plek voor een fout in de pitstraat.

Nadat hij de race als tweede eindigde moest Russell zich andermaal melden bij de stewards. Dit keer was de reden dat tijdens de race zijn DRS openging, ondanks dat hij in de detectiezone niet binnen één seconde van zijn voorligger reed. Russell gaf direct na de race aan dat hij op de radioknop duwde, waarna de DRS openging, terwijl het team diverse elektronische problemen oploste.

De stewards bevestigden dat dit het geval was en zeiden dat Russell zelf twee tienden van een seconde liet liggen, nadat hij enkele honderdsten won door de DRS te openen. "De verbinding tussen het geautomatiseerde DRS-activeringssysteem en de auto viel weg door problemen met een door een externe partij geleverd onderdeel", aldus een verklaring van de stewards. 

"Daarom stond de FIA handmatige activering van het DRS toe in overeenstemming met artikel 22.1 h). Op dat moment had de coureur last van een brake-by-wire-probleem en andere elektronische problemen. Op dat moment werd hem geadviseerd gebruik te maken van een extra knop in de cockpit, die dient als back-up radioknop maar ook als handmatige DRS-activeringsknop", wordt verder uitgelegd.

"Op het rechte stuk tussen bocht 10 en 11 probeerde hij het team via deze knop op te roepen, maar activeerde in plaats daarvan per ongeluk de DRS. De DRS werd geactiveerd over een afstand van 37 meter op een recht stuk van ongeveer 700 meter. Hoewel hij 0,02 seconde won, gaf hij ter compensatie 0,28 seconde op in de volgende bocht. Dit werd bevestigd door de telemetrie. Hoewel er technisch gezien sprake was van een overtreding, hebben de stewards besloten dat er geen straf wordt opgelegd omdat er geen sportief voordeel is behaald."

Praat mee!

x
Revanche Verstappen aast op Suzuka-achtige revanche: "Laatste push"