Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Carlos Sainz

Waarom Sainz Audi wellicht links moet laten liggen

Carlos Sainz wordt regelmatig in verband gebracht met een overstap naar Audi. Het Duitse fabrieksteam wil hem dolgraag aantrekken, maar Sainz zou er goed aan doen om toch nog even verder te kijken.

Sainz Japan
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het was de grootste transfer in jaren. Lewis Hamilton verkast in 2025 naar Ferrari en trekt na elf jaar de deur achter zich dicht bij Mercedes. Het grootste slachtoffer werd Carlos Sainz, die te horen kreeg dat hij naar een nieuwe werkgever mocht gaan zoeken. Tot nu toe lijdt hij daar echter niet onder. De Spanjaard presteert geweldig, won de Grand Prix van Australië en maakt op die manier reclame voor zichzelf. Toch is het een lastige puzzel. Waar ga je naartoe in de piek van je carrière?

Audi lijkt een serieuze optie te zijn. De familie Sainz heeft al banden met het Duitse automerk, want Carlos Sainz sr., de vader van de Formule 1-coureur, won begin dit jaar nog de Dakar Rally in een hybride Audi. Sainz sr. gaf ook al aan dat Audi in alle raceklassen succesvol is en daarom interessant kan zijn voor zijn zoon. Tel daar de interesse van CEO Andreas Seidl bij op en je ziet de overstap al bijna gebeuren. Volgens de laatste geruchten zou Seidl overigens niet ellenlang meer op Sainz willen wachten. De coureur zou een ultimatum ontvangen hebben: teken een contract voor eind april of we gaan verder schakelen.

Toch zou het geen overbodige luxe zijn als Sainz eens goed nadenkt over een eventuele Audi-overstap. Dit seizoen gaat dat team nog door het leven als Stake F1 en de resultaten zijn niet fantastisch. Valtteri Bottas en Guanyu Zhou, de huidige coureurs, bungelen achteraan het middenveld en hebben nog geen punten gescoord, vooral omdat de pitstops constant fout gaan. Een pitstop van vijftien seconden is bijna gemeengoed geworden. Wil Sainz daar echt naartoe?

Stap terug

Uiteraard gaat het niet alleen om de pitstops en de snelheid, maar ook om de ambities van Sainz. Zoals gezegd bevindt hij zich in de piek van zijn carrière, waardoor je het liefst meteen je kansen grijpt. De 29-jarige Sainz heeft het wel gezien in het middenveld en wil nu echt gaan scoren. Dat gaat in ieder geval in 2025 niet gebeuren wanneer hij naar Stake F1 zou overstappen. Je weet op voorhand dat het een stap terug is en je weer om schamele puntjes moet vechten. Het team richt alle pijlen op 2026 en dat kan mentaal zwaar zijn, zeker omdat Sainz nu vaak om podiumplaatsen en in het beste geval overwinningen vecht bij Ferrari.

Daar komt bij dat Sainz een enorme gok zou wagen door zich langdurig aan Audi te committeren. Het team is zeer ambitieus, maar het verleden heeft uitgewezen dat een toetreding tot de Formule 1 vrij pittig is. Een goed voorbeeld is Alpine, dat in 2016 als Renault terugkeerde, veel geld investeerde en nu achteraan het veld bungelt met een rommelende organisatie. Een garantie op succes is de toetreding dus niet, al lijkt Audi wel een goed en realistisch plan te hebben.

Maar stel dat Audi in 2026 en 2027 in de achterhoede bivakkeert, dan is Sainz misschien over zijn piek heen en is het de vraag of hij nog een nieuwe kans bij een topteam krijgt. Een verkeerde keuze kan ontzettend veel gevolgen hebben en wil je een mogelijk unieke kans bij Red Bull, Mercedes of Aston Martin laten glippen als zij naar je diensten hengelen? Je lijkt bij die teams meer zekerheid te hebben.

Tot nu toe is het ook nog helemaal niet duidelijk hoe Audi ervoor staat. Vergeet niet dat er recent veel geruchten over het fabrieksteam waren. Audi zou de stekker uit het project willen trekken, al wist RacingNews365 te melden dat dat niet het geval was. Het Duitse merk nam uiteindelijk ook 100% van de Sauber-aandelen over. Onrust is echter nooit goed, dus het is op dit moment niet helemaal duidelijk hoe de ontwikkeling van de 2026-motor vordert.

Wat gaat er gebeuren?

Al met al lijkt het niet meer lang te duren voor Sainz iets over zijn toekomst gaat mededelen. De Spanjaard gaf al aan dat hij snel duidelijkheid wil hebben, dus de tijd om na te denken loopt op zijn einde. Sainz weet dat Mercedes langer gaat wachten, mede door de situatie rond Max Verstappen en Red Bull, waar Sainz op zijn beurt ook met interesse naar kijkt. Hij lijkt niet de topkandidaat te zijn bij het team uit Milton Keynes, maar dat kan natuurlijk snel veranderen als Verstappen toch zou vertrekken en zo voor een schokgolf zorgt.

Misschien is Aston Martin ook wel een optie voor Sainz, maar dat hangt weer af van de keuze die Fernando Alonso gaat maken. Blijft de landgenoot van Sainz, gaat hij naar een ander team of stopt hij? Zeker in het laatste geval kan Sainz toch eens aankloppen bij het team dat vanaf 2026 ook met Honda in zee gaat. Iedereen heeft gezien waar dat toe kan leiden. Verstappen werd immers drie keer op rij wereldkampioen.

En zo staat Sainz op een zeer belangrijk kruispunt. Ga je voor een kans bij een gerenommeerd Formule 1-team of gok je op Audi? Eén ding is zeker: als het Audi en Sainz samen lukt om te presteren en misschien zelfs wereldkampioen te worden, kan hij zijn leven lang pronken met een geweldige keuze. Dat is alleen lang niet zeker...

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Italiaanse media loven 'magische' Verstappen: "Menselijke factor maakt het verschil"