vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Waarom Schumacher in 2013 voor Sauber in de Formule 1 had kunnen rijden

Gedurende het seizoen 2012 draait de geruchtenmolen op volle toeren. Fernando Alonso wil een betere wagen onder zijn achterste, Lewis Hamilton schijnt McLaren wel beu te zijn en een jonge Sergio Pérez rijdt de sterren van de hemel in een Sauber. Wie precies waarheen gaat is een raadsel, tot het binnen een week bijna allemaal op zijn plaats valt.

In 2012 verschijnt er in de persoon van de dan 43-jarige Michael Schumacher een zevenvoudig wereldkampioen aan de start. De scherpe randjes zijn er dan al af, ook al weet de Duitser in Monaco een knappe poleposition te scoren. Meer dan één podiumplaats zit er niet in voor Schumacher, die tot overmaat van ramp wordt overvleugeld door zijn veel jongere teammaat Nico Rosberg.

Wat de recordkampioen voor 2013 van plan is, weet vrijwel niemand. Het schijnt dat Schumacher een nieuw, eenjarig contract bij Mercedes kan onderteken – maar op de achtergrond werkt het Duitse merk keihard om Hamilton te lokken. De verbintenis waarover de Brit bij McLaren beschikt loopt af aan het einde van dat jaar en Mercedes wil graag eindelijk de sprong maken van sterke middenmoter naar topteam.

Met behulp van Niki Lauda, die voor de eerste keer door Mercedes wordt gevraagd als adviseur, wordt Hamilton naar Mercedes gelokt. Aangezien Rosberg wegens goede resultaten aan mag blijven, valt het doek voor Schumacher – die overigens lang gewacht heeft om Mercedes zijn toekomstplannen te onthullen. Een kettingreactie op de rijdersmarkt is wat er volgt: McLaren moet natuurlijk snel ingrijpen om het verlies van Hamilton op te vullen. De Britse stal twijfelt niet en contracteert de bij Sauber uitblinkende Pérez.

Media, september 2012

- Wat is Schumachers plan, nu Hamilton naar Mercedes gaat?

Dat ligt bijzonder gevoelig bij Ferrari, dat van plan was om Pérez nog een jaartje bij Sauber te laten rijden alvorens de Mexicaan te stallen bij de eigen Scuderia. Pérez maakt anno 2012 namelijk deel uit van het officiële opleidingsteam van Ferrari en door te tekenen bij McLaren zorgt hij er en passant voor geen toekomstkans meer te hebben bij de Italiaanse formatie. De wijzigingen op het rijdersvlak leveren enkele vraagtekens op: wat is het plan van Schumacher, nu hij geen zitje meer heeft bij Mercedes?

Na de bevestiging van zowel Hamilton als Pérez (beiden op vrijdag 28 september 2012) begint de geruchtenmolen op volle toeren te draaien. Sauber heeft door het vertrek van Pérez een plek beschikbaar, en laat Schumacher nu net een geschiedenis met het Zwitserse team hebben. De Duitser werkte in zijn tijd als Mercedes-junior (begin jaren ’90) nauw samen met de renstal van Peter Sauber en zou via hetzelfde team in 1993 zijn F1-debuut moeten maken, alvorens het lot een ander pad voor hem koos.

Na zijn laatste F1-race feliciteert Schumacher zijn vriend Vettel als deze diens derde wereldtitel heeft veroverd, Brazilië 2012

Ruim twintig jaar na zijn laatste race voor Sauber lijkt een hernieuwde samenwerking tussen Schumacher en de Zwitserse brigade een serieuze optie. Enkele dagen na het Pérez-Hamilton-nieuws laat Peter Sauber blijken ‘wel oren’ te hebben naar het contracteren van Schumacher. Monisha Kaltenborn, zijn rechterhand, beweert het ‘een eer’ te vinden mocht Sauber ‘iemand die zevenmaal wereldkampioen is geworden’ een contract aan te kunnen bieden, maar niet te weten of Schumacher daar zelf wel zin in heeft.

Een paar dagen lang staat Sauber in het middelpunt van de belangstelling: gaat het dan écht gebeuren, weet het team dat met dank aan Pérez en Kamui Kobayashi meermaals uitblinkt in 2012 de recordkampioen ondanks zijn leeftijd nog wat langer op het hoogste niveau actief te laten? Het antwoord daarop is uiteindelijk een ‘nee’: Schumacher haalt op donderdag 4 oktober 2012 bakzeil en kondigt op de mediadag voor de Grand Prix van Japan aan er aan het einde van het seizoen ‘dit keer misschien wel voor altijd’ mee te stoppen.

Zes jaar na dato lukt het Sauber overigens wél om een oude bekende terug te halen naar het eigen team, om deze tegelijkertijd van een Formule 1-pensioen af te houden. Kimi Raikkonen verdedigt in 2019, na achttien jaar, wederom de kleuren van het Zwitserse team.

RN365 Special
De rivaliteit tussen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel

Vettel en Hamilton zijn al meer dan tien jaar de absolute favorieten in de Formule 1. We duiken in hun opvallende relatie als rivalen.

Lees meer