Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Schumacher in 2013 voor Sauber in de Formule 1 had kunnen rijden

Gedurende het seizoen 2012 draait de geruchtenmolen op volle toeren. Fernando Alonso wil een betere wagen onder zijn achterste, Lewis Hamilton schijnt McLaren wel beu te zijn en een jonge Sergio Pérez rijdt de sterren van de hemel in een Sauber. Wie precies waarheen gaat is een raadsel, tot het binnen een week bijna allemaal op zijn plaats valt.

In 2012 verschijnt er in de persoon van de dan 43-jarige Michael Schumacher een zevenvoudig wereldkampioen aan de start. De scherpe randjes zijn er dan al af, ook al weet de Duitser in Monaco een knappe poleposition te scoren. Meer dan één podiumplaats zit er niet in voor Schumacher, die tot overmaat van ramp wordt overvleugeld door zijn veel jongere teammaat Nico Rosberg.

Wat de recordkampioen voor 2013 van plan is, weet vrijwel niemand. Het schijnt dat Schumacher een nieuw, eenjarig contract bij Mercedes kan onderteken – maar op de achtergrond werkt het Duitse merk keihard om Hamilton te lokken. De verbintenis waarover de Brit bij McLaren beschikt loopt af aan het einde van dat jaar en Mercedes wil graag eindelijk de sprong maken van sterke middenmoter naar topteam. Met behulp van Niki Lauda, die voor de eerste keer door Mercedes wordt gevraagd als adviseur, wordt Hamilton naar Mercedes gelokt. Aangezien Rosberg wegens goede resultaten aan mag blijven, valt het doek voor Schumacher – die overigens lang gewacht heeft om Mercedes zijn toekomstplannen te onthullen. Een kettingreactie op de rijdersmarkt is wat er volgt: McLaren moet natuurlijk snel ingrijpen om het verlies van Hamilton op te vullen. De Britse stal twijfelt niet en contracteert de bij Sauber uitblinkende Pérez.

Media, september 2012

Wat is Schumachers plan, nu Hamilton naar Mercedes gaat?

Dat ligt bijzonder gevoelig bij Ferrari, dat van plan was om Pérez nog een jaartje bij Sauber te laten rijden alvorens de Mexicaan te stallen bij de eigen Scuderia. Pérez maakt anno 2012 namelijk deel uit van het officiële opleidingsteam van Ferrari en door te tekenen bij McLaren zorgt hij er en passant voor geen toekomstkans meer te hebben bij de Italiaanse formatie. De wijzigingen op het rijdersvlak leveren enkele vraagtekens op: wat is het plan van Schumacher, nu hij geen zitje meer heeft bij Mercedes? Na de bevestiging van zowel Hamilton als Pérez (beiden op vrijdag 28 september 2012) begint de geruchtenmolen op volle toeren te draaien. Sauber heeft door het vertrek van Pérez een plek beschikbaar, en laat Schumacher nu net een geschiedenis met het Zwitserse team hebben. De Duitser werkte in zijn tijd als Mercedes-junior (begin jaren ’90) nauw samen met de renstal van Peter Sauber en zou via hetzelfde team in 1993 zijn F1-debuut moeten maken, alvorens het lot een ander pad voor hem koos.

Na zijn laatste F1-race feliciteert Schumacher zijn vriend Vettel als deze diens derde wereldtitel heeft veroverd, Brazilië 2012 Ruim twintig jaar na zijn laatste race voor Sauber lijkt een hernieuwde samenwerking tussen Schumacher en de Zwitserse brigade een serieuze optie. Enkele dagen na het Pérez-Hamilton-nieuws laat Peter Sauber blijken ‘wel oren’ te hebben naar het contracteren van Schumacher. Monisha Kaltenborn, zijn rechterhand, beweert het ‘een eer’ te vinden mocht Sauber ‘iemand die zevenmaal wereldkampioen is geworden’ een contract aan te kunnen bieden, maar niet te weten of Schumacher daar zelf wel zin in heeft. Een paar dagen lang staat Sauber in het middelpunt van de belangstelling: gaat het dan écht gebeuren, weet het team dat met dank aan Pérez en Kamui Kobayashi meermaals uitblinkt in 2012 de recordkampioen ondanks zijn leeftijd nog wat langer op het hoogste niveau actief te laten? Het antwoord daarop is uiteindelijk een ‘nee’: Schumacher haalt op donderdag 4 oktober 2012 bakzeil en kondigt op de mediadag voor de Grand Prix van Japan aan er aan het einde van het seizoen ‘dit keer misschien wel voor altijd’ mee te stoppen. Zes jaar na dato lukt het Sauber overigens wél om een oude bekende terug te halen naar het eigen team, om deze tegelijkertijd van een Formule 1-pensioen af te houden. Kimi Raikkonen verdedigt in 2019, na achttien jaar, wederom de kleuren van het Zwitserse team.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"