Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom strandde Max Verstappen tijdens kwalificatie GP Verenigde Staten?

Voor aanvang van de kwalificatie voor de Grand Prix van de Verenigde Staten hoefde Max Verstappen geen rekening te houden met motorwissels of andere zaken. Het zag er naar uit dat de Nederlander zoals gebruikelijk voor P5 kon strijden met teammaat Daniel Ricciardo.

Met nog ruim vijf van de achttien geplande minuten op de klok in het eerste segment (Q1) kon Verstappen echter een streep door zijn plannen zetten. De Nederlander kroop op langzame snelheid terug naar de pitstraat.

Wat was er precies aan de hand met de wagen met startnummer 33? Verstappen had gewoonweg pech, zoals hem in de afgelopen jaren wel vaker is overkomen. Bij het uitsturen van bocht negen (de bochten op het Circuit of the Americas hebben geen naam) kwam diens rechterachterwiel ongelukkig over de kerbstones heen. Naast de gebruikelijke, in rood en wit geschilderde randstenen, liggen er op het COTA veel zogenaamde ‘sausage kerbs’. Op een reep astroturf (soort kunstgras) worden hoge, geelgemarkeerde kerbs geplaatst. Deze doen uiteraard dienst als vertrager: de wedstrijdleiding probeert op deze manier te voorkomen dat rijders meer snelheid meenemen naar het volgende gedeelte, door wijder uit de bocht te komen. Bij Verstappen was het een gevalletje domme pech, zoals de Nederlander na afloop van de kwalificatie zelf ook al aangaf. “Ik reed over de kerstone en toen brak de ophanging af”, vertelde Verstappen nuchter. “Het is wel wat vreemd, want iedereen gebruikt die kerb. De bocht opent zich en daarom ben je iets sneller (door de randstenen te gebruiken, red.). Deze kerbs liggen hier ook al twee jaar, dus we weten niet hoe dit bij ons heeft kunnen gebeuren.” Teambaas Christian Horner onderstreepte het feit dat Verstappen gewoonweg pech heeft gehad. “De kerbstones lijken hier soms weinig vergevingsgezind en tijdens Q1 hadden ze het op de wagen van Max gemunt.” Verstappen mag in principe vanaf startplaats dertien vertrekken, omdat de voor hem geplaatste wagens van Toro Rosso naar de achterste startrij worden teruggezet. Pierre Gasly en Brendon Hartley hebben namelijk beiden hun motor laten vervangen. Of Verstappen daadwerkelijk vanaf P13 vertrekt is nog maar de vraag: Red Bull Racing zou ook kunnen besluiten om bij de Nederlander nieuwe onderdelen te installeren, waardoor hij terug zou zakken naar P18.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal