vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Waarom strategieën compleet waardeloos kunnen zijn tijdens GP Singapore

Natuurlijk hebben alle teams weer nauwsluitende strategieën uitgedokterd voor de Grand Prix van Singapore. Waarschijnlijk zijn ze ook allemaal tegen beter weten in op papier gezet, want op het Marina Bay Street Circuit in Singapore gooit Bernd Mayländer geheid roet in het strategische eten.

Bernd Mayländer is naast Valtteri Bottas die andere merkgenoot van de hierboven afgebeelde Lewis Hamilton. Mayländer bestuurt al sinds jaar en dag de safety car in de Formule 1 en in de afgelopen tien edities van de Grand Prix van Singapore moest hij elke keer wel één keer uitrukken. Sterker nog, in tien edities kwam hij zeventien keer de baan op.

De kans dat we hem vanmiddag ook gaan zien is immens groot en dat kan de strategieën behoorlijk in de war schoppen. Pirelli heeft desondanks de calculator ter hand genomen en bepaald dat een éénstopper het snelst is. Idealiter worden de ultrasofts waar op gestart wordt na zo'n 24 rondjes ingewisseld voor de harste compound, de softs. De complete top tien start echter op de hypersofts. Geen probleem, zegt Pirelli. Dan wisselen zij gewoon na dertien rondjes al naar de softs.

Als alternatief biedt Pirelli de tweestopper aan, waarbij na elf rondjes de hypersofts worden ingeruild voor de ultrasofts, om vervolgens na 25 ronden wéér een nieuw setje ultrasofts te halen. Dit zou weleens de strategie kunnen zijn die Red Bull op voorhand heeft uitgedacht, aangezien Red Bull het enige team is dat voor Max Verstappen én Daniel Ricciardo twee setjes ultrasofts achter de hand heeft.

Maar zoals gezegd, de kans dat de strategieën precies zo uitgevoerd kunnen worden als van tevoren is uitgetekend, is nihil. Goed inspelen op de gegeven omstandigheden, dat is het credo. Tel daarbij op dat er pittige onweersbuien rond het circuit verwacht worden en alle recepten voor een waanzinnige Grand Prix zijn aanwezig.

RN365 Special
Grootste Formule 1-schandalen: de loden balletjes van Tyrrell

In de terugkerende rubriek ‘Formule 1-schandalen’ belicht RacingNews365 deze keer de loden balletjes van Tyrrell, een laatste poging om de strijd met de turbowagens aan te gaan.

Lees meer
Breaking Dit wil Max Verstappen veranderen aan de Formule 1