Maar die indrukwekkende staat van dienst had bijna een abrupt einde gekend in 2020. "In 2020 wilde ik echt stoppen", zo wordt Toto Wolff geciteerd door Motorsport-Total. Een opvallende bekentenis, vooral omdat hij vijf jaar geleden soortgelijke mediaberichten nog krachtig had ontkend en als fabeltjes had weggewuifd.
Het coronajaar zette de hele wereld op zijn kop. Ook de Formule 1 lag maandenlang stil, wat alle betrokkenen veel tijd gaf om na te denken. Voor Wolff werd het een periode van ernstige zelfreflectie over zijn toekomst in de sport.
Zijn oorspronkelijke plan was om op zijn vijftigste te stoppen met racen. "Mijn plan was dat ik met 50 niet meer met raceauto's zou spelen, omdat je dan volwassen bent", legt hij uit. Maar de combinatie van het racen en het zakelijke aspect bleek te verleidelijk.
Uiteindelijk bereikte de Mercedes-baas echter een belangrijk keerpunt. "Op een gegeven moment zei ik tegen mezelf: dit is mijn ding, ik ga hier mee door. En ik vergeet alles wat ik ervoor deed", verklaart hij zijn ommezwaai. "Die beslissing nam ik in 2020."
Meer ruimte voor anderen binnen het team
Tegenwoordig geeft Wolff steeds meer verantwoordelijkheden door aan andere teamleden. Communicatiedirecteur Bradley Lord neemt bijvoorbeeld steeds vaker zijn plaats in bij interviews en vertegenwoordigt het team in verschillende commissies. "Bradley neem ik steeds vaker mee. Hij ontlast me al behoorlijk", aldus Wolff.
Toekomstige veranderingen in de teamstructuur sluit hij niet uit. Hij wijst naar het McLaren-model, waar Andrea Stella technisch directeur is met het stempel van teambaas, terwijl Zak Brown zich CEO noemt. "Bij ons zal de structuur in de toekomst vergelijkbaar zijn", voorspelt Wolff, die voorlopig gewoon van plan is door te gaan als teambaas van de Duitse renstal.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!