Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Toto Wolff

Waarom Toto Wolff bijna opstapte als Mercedes-teambaas

Toto Wolff is met ruime voorsprong de langs dienende teambaas in de Formule 1. Sinds Christian Horners vertrek bij Red Bull eerder dit jaar bedraagt zijn voorsprong op de nummer twee maar liefst tien jaar. De Oostenrijker stapte in januari 2013 in bij Mercedes als aandeelhouder en teamchef, terwijl Andrea Stella (McLaren) pas sinds december 2022 in functie is.

Wolff
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Maar die indrukwekkende staat van dienst had bijna een abrupt einde gekend in 2020. "In 2020 wilde ik echt stoppen", zo wordt Toto Wolff geciteerd door Motorsport-Total. Een opvallende bekentenis, vooral omdat hij vijf jaar geleden soortgelijke mediaberichten nog krachtig had ontkend en als fabeltjes had weggewuifd.

Het coronajaar zette de hele wereld op zijn kop. Ook de Formule 1 lag maandenlang stil, wat alle betrokkenen veel tijd gaf om na te denken. Voor Wolff werd het een periode van ernstige zelfreflectie over zijn toekomst in de sport.

Zijn oorspronkelijke plan was om op zijn vijftigste te stoppen met racen. "Mijn plan was dat ik met 50 niet meer met raceauto's zou spelen, omdat je dan volwassen bent", legt hij uit. Maar de combinatie van het racen en het zakelijke aspect bleek te verleidelijk.

Uiteindelijk bereikte de Mercedes-baas echter een belangrijk keerpunt. "Op een gegeven moment zei ik tegen mezelf: dit is mijn ding, ik ga hier mee door. En ik vergeet alles wat ik ervoor deed", verklaart hij zijn ommezwaai. "Die beslissing nam ik in 2020."

Meer ruimte voor anderen binnen het team

Tegenwoordig geeft Wolff steeds meer verantwoordelijkheden door aan andere teamleden. Communicatiedirecteur Bradley Lord neemt bijvoorbeeld steeds vaker zijn plaats in bij interviews en vertegenwoordigt het team in verschillende commissies. "Bradley neem ik steeds vaker mee. Hij ontlast me al behoorlijk", aldus Wolff.

Toekomstige veranderingen in de teamstructuur sluit hij niet uit. Hij wijst naar het McLaren-model, waar Andrea Stella technisch directeur is met het stempel van teambaas, terwijl Zak Brown zich CEO noemt. "Bij ons zal de structuur in de toekomst vergelijkbaar zijn", voorspelt Wolff, die voorlopig gewoon van plan is door te gaan als teambaas van de Duitse renstal.

Praat mee!

x
Breaking Tweede Nederlander maakt verrassend F2-debuut in Baku