Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland GP Nederland

Start race
18 d 09:34:55
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Max Verstappen

Waarom Verstappen binnenkort op een gridstraf kan rekenen

Daar waar Red Bull in 2023 bijna geen motorproblemen kende, is dat dit jaar toch iets anders. Het is namelijk nog voor de helft van het 2024-seizoen duidelijk dat Verstappen al een gridstraf moet incasseren.

Verstappen FP1 Austria
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Max Verstappen sprak in Spanje, de tiende Grand Prix van het jaar, al zijn vierde motor van het seizoen aan. Terwijl elke coureur slechts vier verbrandingsmotoren in de auto mag schroeven, zonder dat daarvoor een straf wordt geïncasseerd. Bij Verstappen werd die motor echter niet uit luxe vervangen, zo bleek bij nader onderzoek door Honda.

In de tweede vrije training in Canada had Verstappen namelijk grote problemen, want hij had te maken met een ERS-probleem. "Het lijkt erop dat de MGU-K klaar is. Dat is natuurlijk niet wat je wil met een nieuwe motor", zo vertelde Verstappen daarover. De motor raakte dus al beschadigd en naar verluidt is die motor te zwaar gehavend en niet meer te redden, waardoor Verstappen het op papier in de resterende veertien races met drie motoren moet doen. Maar met twee motoren die al flink wat kilometers er op hebben zitten, is het niet erg reëel om te veronderstellen dat de Nederlander dat gaat redden.

Daarom is het ook niet meer dan logisch dat Verstappen binnenkort een gridstraf moet incasseren. "Ik maak me niet echt zorgen, maar het is wel balen omdat ik weet dat ik later in het seizoen een straf moet pakken", zo trok Verstappen in Canada zelf ook al de conclusie. Als Verstappen dan een nieuwe verbrandingsmotor moet pakken, dan volgt er een gridstraf van tien plekken. Als de drievoudig wereldkampioen dan weer een nieuw exemplaar moet aanspreken, dan krijgt hij 'slechts' vijf plekken straf. Dat geldt overigens ook voor de andere motoronderdelen, waar Verstappen ook al aardig tegen de limieten aanloopt.

Waar pakt Verstappen de gridstraf?

En dus is het de taak voor Red Bull om een goed moment te kiezen voor de flinke gridstraf voor Verstappen. De meest logische optie is de Grand Prix van België, al zitten daar ook nog de races in Oostenrijk, Groot-Brittannië en Hongarije tussen. Als Verstappen de luxe heeft om die races met de huidige drie motoren uit te rijden, dan zal de Oostenrijkse formatie ongetwijfeld de race op Spa-Francorchamps uitkiezen.

De laatste twee jaar incasseerde Verstappen namelijk een gridstraf in de Ardennen, maar dat deerde de Nederlander totaal niet. In 2022 moest hij vanaf P14 komen, maar won met twee vingers in de neus de race en de marge op nummer twee Sergio Perez was maar liefst 17 seconden. Vorig jaar moest Verstappen de race in België vanaf P6 aanvangen, maar ook dat belemmerde de Nederlander niet. De marge ten opzichte van Perez was zelfs nog vijf seconden groter.

Gezien de grote concurrentie van zeker McLaren is het echter niet te verwachten dat de marges dan zo groot zullen zijn en dat Verstappen even naar de overwinning rijdt. Al heeft hij al vaker gekkere dingen laten zien. Het circuit in België biedt in ieder geval genoeg kansen om in te halen om zo de schade van de gridstraf enigszins te beperken.

Ook interessant:

Win gouden tickets voor GP België!

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op gouden tickets!

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_sp.png

    Abraksan

    Heb het idee dat ik dit artikel, enigszins anders verwoord, al vaker voorbij heb zien komen de afgelopen weken. Maar goed, hoe groot is de kans dat de anderen lopende het seizoen ook meer dan 4 motoren zullen gebruiken?

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    MAU

    De onderwerpen worden alhier wel tot vervelens toe uitgemolken. Nieuws over nieuws maar dan met een andere kop. RN moet zich heel diep schamen, zeker voor de betalende lezer.

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Paul Ponsen

    Inderdaad, heel vaak oud nieuws. Goh, dit wisten we nog niet zeg. Duh! Om maar te zwijgen over alle artikelen over Max / Mercedes. Aan de andere kant ..er valt ook niet veel nieuws te vertellen dus je moet wát als redactie. Maar een beetje meer creativiteit en inspiratie op de redactie zou zeker niet misstaan

  4. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    RoLo79

    Hij zal niet de enige zijn die naar verloop van tijd een gridstraf krijgt door het vervangen van onderdelen.

x
Verstappen Britse presentator op de bres voor 'ongelofelijke' Verstappen: "Begrijpen hem verkeerd"