Het hing al in de lucht, maar op vrijdag werd tijdens de eerste vrije training werd bekend dat onder meer Max Verstappen en Charles Leclerc een gridstraf gaan krijgen. Beiden wisselen ze meerdere motoronderdelen, waardoor ze achteraan de grid zullen starten. Ook wisselen ze hun versnellingsbak, waardoor er nog een straf bovenop komt. Leclerc wisselt echter minder motoronderdelen dan Verstappen, dus je zou met die logica denken dat hij ook een lagere gridstraf zal krijgen dan zijn titelconcurrent. Niets is echter minder waar.
15 plekken straf = achteraan
Volgens de Formule 1-regels wordt iedereen die vijftien plekken of meer gridstraf krijgt namelijk hetzelfde behandeld. Deze coureurs moeten dan allemaal 'de race achteraan de grid starten'. Dus of je op papier nou twintig plekken straf krijgt voor het wisselen van een motoronderdeel en een versnellingsbak, of vijftig vanwege het wisselen van vijf motoronderdelen: je wordt hetzelfde behandeld. Natuurlijk kan er maar één coureur echt achteraan starten, dus daar heeft de FIA ook een oplossing voor gevonden. In het reglementenboek staat namelijk het volgende: "Als er meer dan één coureur de race achteraan de grid moet starten, dan zullen deze coureurs worden opgesteld aan de hand van de uitslag van de kwalificatie." De snelste van het zestal coureurs dat een straf heeft, mag de race dus vanaf P15 beginnen en kan de punten al bijna ruiken. De langzaamste krijgt een lastige middag, want die zal vanaf P20 moeten vertrekken. Voor Verstappen en Leclerc is er, net als voor de vier andere coureurs die op het moment van schrijven achteraan de grid moeten starten vanwege motor- en versnellingsbakwissels, dus nog genoeg om voor te strijden tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van België, die op zaterdag om 16:00 uur begint!
Meest gelezen