Het verschil met Lewis Hamilton was minimaal aan het einde van de kwalificatie van Max Verstappen. 0,038 scheelde het voor de Nederlander, die wel gewoon de pole wist te pakken. Twee problemen speelden hem echter parten in die laatste ronde. Christian Horner legt het eerste probleem uit in gesprek met Ziggo Sport . "Dat was misschien iets te spannend en stressvol aan het einde", zegt hij opgelucht. "De DRS van Max opende niet in zijn laatste ronde. Daar liet hij een tiende, misschien anderhalf tiende liggen! Gelukkig had hij een geweldige middensector. Het was spannend, wat Lewis kwam er echt aan. Het belangrijkste is dat het ons is gelukt en we zondag vanaf de poleposition vertrekken." Hoe het kon komen, weet Horner niet. Zorgen maakt hij zich er ook niet over, want de problemen mogen ook in parc fermé gewoon opgelost worden. "We zagen op de data dat de DRS slechts een klein beetje opende. Dat is goed voor Honda, die extra reclame, misschien dat Max daaraan dacht", lacht hij. "Het is iets dat we kunnen maken, maar we moeten eerst even snappen hoe, wat en waarom het gebeurde. Normaal gezien is het iets dat we mogen vervangen, ook in parc fermé." Mercedes kwam gevaarlijk dichtbij, terwijl Verstappen het hele weekend superieur leek. Volgens de Red Bull-teambaas kwam dat doordat Hamilton en co. het hele weekend lang hun kaarten tegen de borst hielden. "Ze hebben niet echt een snelle ronde gereden op de zachte band tot aan Q3. Pas toen zagen we hun potentie. Ik denk dat we twee tienden voorsprong hadden op Mercedes deze zaterdag. Zonder de DRS-problemen hadden we 0,2 seconde voor ze kunnen staan aan het einde van de kwalificatie." Maar de DRS-problemen waren niet de enige problemen. Verstappen zelf legt uit dat er iets misging bij het opschakelen, waardoor hij eveneens kostbare tijd verloor. "De ronde zelf was wel goed", zo blikt hij terug. "Bij het uitkomen van bocht drie schakelde ik op, maar omdat het zo hobbelig was ging hij van de vierde naar de zesde versnelling, in plaats van vier, vijf, zes." "Ik verloor daardoor anderhalve tiende op weg naar bocht zeven", onthult hij. "Blijkbaar had ik ook mijn DRS niet open, maar ik heb geen idee hoe dat kon komen. Ik heb wel op het knopje gedrukt. Dus ja... Uiteindelijk zat het dicht op elkaar, maar er zat nog wel wat meer in. De auto voelde een stuk beter dan gisteren", zo sluit hij af op een positieve noot.
Meest gelezen