Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Verstappen door dik en dun achter Honda blijft staan

Na bijna zes actieve jaren in de Formule 1 weten we wel dat Max Verstappen geen blad voor de mond neemt. Renault kan daarover meepraten, aangezien de Franse motorfabrikant door Verstappen werd aangepakt op een manier waar Honda als motorpartner nog niet mee te maken kreeg.

Vanaf de eerste meters die Red Bull en Honda tezamen aflegden werd er over en weer vol lof over beide partijen gesproken. Honda vertegenwoordigde immers een nieuw begin, nadat Renault in de laatste jaren van de samenwerking meer frustraties bracht dan successen. Ruim anderhalf jaar later klinken die positieve geluiden door, dat terwijl de gehoopte stappen (met name dit jaar) niet gemaakt worden. Sterker nog, de betrouwbaarheid bleef de laatste races aan boord bij Verstappen hopeloos achter. Ook nu, juist nu Verstappen redenen zou hebben eens uit zijn slof te schieten, blijft hij netjes. "Drie keer uitvallen in negen races is niet iets positiefs, maar dat hoef ik Honda niet uit te leggen. Dat snappen ze zelf daar ook wel", aldus verstappen in gesprek met onder meer RacingNews365 op de vraag of hij anders tegen Honda aankijkt dan voorheen tegen Renault. "Na problemen gaat Honda altijd heel actief aan de slag en proberen ze die problemen zo snel mogelijk op te lossen", aldus de Red Bull-coureur, die krachttermen weliswaar achterwege laat, maar Honda wel vertelt hoe hij over zaken denkt. "Ik denk dat dat moet kunnen. Je moet open en eerlijk naar elkaar kunnen zijn en elkaar kunnen vertellen wat er fout ging. Dat heeft Honda nu gedaan (na de GP van Toscane, red.). Uiteindelijk moet je ook met elkaar verder om goede resultaten te boeken." Tekst gaat verder onder de afbeelding .

Over de oorzaak van de Honda-problemen rept Verstappen met weinig woorden, want 'dat gaat niemand wat aan': "Maar het was meer software-gerelateerd dan iets anders", zo licht hij toch een tipje van de sluier op. 'We moeten met elkaar door om samen goede resultaten te boeken'. Verstappen heeft een punt, want de beide partijen zijn tot elkaar veroordeeld. Er is nu eenmaal geen andere motorfabrikant die logischerwijs in aanmerking komt om krachtbronnen aan Red Bull te leveren. Renault heeft vanwege het recente verleden aangegeven dat niet snel te overwegen, de Ferrari-motor is momenteel by far de slechtste van het veld en van Mercedes weten we dat ze er niet over piekeren om de belangrijkste concurrent vooruit te helpen met de beste motor van het moment. Wat rest voor Red Bull is Honda, sowieso tot en met 2021. Daarna loopt het contract af, maar de kans is groot dat Red Bull en Honda de samenwerking voortzetten. Het is ook precies waar Verstappen, in ieder geval in woord, op inzet: "Natuurlijk hopen we dat Honda na 2021 doorgaat in de Formule 1." Keert Max Verstappen dit weekend in Rusland terug op het podium? Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen blikken vooruit in de nieuwste aflevering van de RacingNews365 F1-podcast.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal