Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 VER + 53.271
  • 3 SAI + 62.475
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 VER + 14.584
  • 3 PER + 33.471
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
  • 1 VER LAP 56
  • 2 HAM + 1.333
  • 3 PER + 42.223
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 16.555
  • 3 PER + 17.752
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 VER + 10.496
  • 3 BOT + 13.576
mex
qat
vr 19 nov - zo 21 nov
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 VER + 25.743
  • 3 + 59.457
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
qat
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
sau Saoedi-Arabië
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Waarom Verstappen een crash met Hamilton met zijn actie juist heeft voorkomen

Autocoureur Ho-Pin Tung legt graag uit wat er in zijn ogen nou gebeurde toen Max Verstappen en Lewis Hamilton samen zij aan zij op bocht vier afstevenden in Brazilië. Volgens hem vermeed Verstappen juist een crash.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Max Verstappen moet alsnog vrezen voor een straf voor zijn actie tijdens de Grand Prix van Brazilië, waar hij samen met Lewis Hamilton van de baan geraakte in bocht vier. Het gebeurde in ronde 48, toen de Brit zijn eerste aanval op de Red Bull-coureur plaatste.

Zij aan zij reden ze op bocht vier af. Hamilton was bijna helemaal langszij, maar zijn achterwiel was nog steeds niet voorbij de voorwielen. Beide coureurs remden diep in, waarna ze samen van de baan gingen.

Aan de hand van nieuwe beelden vanuit het oogpunt van Verstappen, die op dinsdag de wereld in werden geslingerd, wil de Chinees-Nederlandse autocoureur Ho-Pin Tung zijn technische expertise wel delen.

Formule 1 is natuurkunde

Volgens Ho-Pin kon Verstappen simpelweg niet verder insturen. "Alleen Max zelf weet wat hij dacht, dus laten we niet speculeren en ons beperken tot de feiten", laat de coureur op Twitter optekenen. "Ik zeg altijd: 'autosport is natuurkunde. Een band heeft een maximaal grip potentieel. Je kan die grip in de lengterichting gebruiken (remmen of acceleratie), roteren (sturen) of een combinatie daarvan."

"Als je teveel grip vraagt van de band, dan blokkeer je of heb je slip. Beide coureurs remmen later dan normaal en moeten meer afremmen om de bocht te halen. Max remt later en op de binnenste lijn. Hij moet dus een krappere radius maken, dus nog meer vertragen dan Hamilton", zo schetst Tung de situatie.

"Wetende wat de potentie van Max' banden is, is puur rechtuit remmen het meest effectief om zo snel mogelijk te vertragen. Het verklaart waarom hij relatief weinig instuurt, want op dat moment heeft de band alle potentie nodig om te vertragen. Pas als de remfase grotendeels voorbij is, kan Verstappen meer potentieel gebruiken om te roteren en stuurt dan ook in met een grote hoek, maar zit op dat moment al op de rand van de baan."

Verstappen voorkwam een crash

Een crash met Hamilton was waarschijnlijk het gevolg geweest als Verstappen geprobeerd had om scherper in te sturen, denkt de autocoureur. "Had Verstappen eerder (en meer) ingestuurd, dan had hij zijn linker voorband geblokkeerd of de controle verloren. In beide gevallen had hij waarschijnlijk Hamilton geraakt. Dat is het enige waar ik over wil speculeren en ik wil alleen extra informatie geven zodat iedereen zijn eigen mening kan vormen", aldus Ho-Pin Tung.

Coronel: "Doe dat en dan vreet Verstappen Hamilton op!"

Tom Coronel is nog steeds van mening dat Max Verstappen op dit moment de beste coureur is en Lewis Hamilton de coureurs met de beste bolide. Hij weet dan ook wel een scenario waarin Max de Mercedes-coureur zou verpletteren, zo legt hij in de onderstaande video uit.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Brazilië 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Brazilië, direct vanuit Sao Paolo.

31 reacties

x