Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Waarom Verstappen een crash met Hamilton met zijn actie juist heeft voorkomen

Autocoureur Ho-Pin Tung legt graag uit wat er in zijn ogen nou gebeurde toen Max Verstappen en Lewis Hamilton samen zij aan zij op bocht vier afstevenden in Brazilië. Volgens hem vermeed Verstappen juist een crash.

Verstappen Brazil
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Max Verstappen moet alsnog vrezen voor een straf voor zijn actie tijdens de Grand Prix van Brazilië, waar hij samen met Lewis Hamilton van de baan geraakte in bocht vier. Het gebeurde in ronde 48, toen de Brit zijn eerste aanval op de Red Bull-coureur plaatste.

Zij aan zij reden ze op bocht vier af. Hamilton was bijna helemaal langszij, maar zijn achterwiel was nog steeds niet voorbij de voorwielen. Beide coureurs remden diep in, waarna ze samen van de baan gingen.

Aan de hand van nieuwe beelden vanuit het oogpunt van Verstappen, die op dinsdag de wereld in werden geslingerd, wil de Chinees-Nederlandse autocoureur Ho-Pin Tung zijn technische expertise wel delen.

Formule 1 is natuurkunde

Volgens Ho-Pin kon Verstappen simpelweg niet verder insturen. "Alleen Max zelf weet wat hij dacht, dus laten we niet speculeren en ons beperken tot de feiten", laat de coureur op Twitter optekenen. "Ik zeg altijd: 'autosport is natuurkunde. Een band heeft een maximaal grip potentieel. Je kan die grip in de lengterichting gebruiken (remmen of acceleratie), roteren (sturen) of een combinatie daarvan."

"Als je teveel grip vraagt van de band, dan blokkeer je of heb je slip. Beide coureurs remmen later dan normaal en moeten meer afremmen om de bocht te halen. Max remt later en op de binnenste lijn. Hij moet dus een krappere radius maken, dus nog meer vertragen dan Hamilton", zo schetst Tung de situatie.

"Wetende wat de potentie van Max' banden is, is puur rechtuit remmen het meest effectief om zo snel mogelijk te vertragen. Het verklaart waarom hij relatief weinig instuurt, want op dat moment heeft de band alle potentie nodig om te vertragen. Pas als de remfase grotendeels voorbij is, kan Verstappen meer potentieel gebruiken om te roteren en stuurt dan ook in met een grote hoek, maar zit op dat moment al op de rand van de baan."

Verstappen voorkwam een crash

Een crash met Hamilton was waarschijnlijk het gevolg geweest als Verstappen geprobeerd had om scherper in te sturen, denkt de autocoureur. "Had Verstappen eerder (en meer) ingestuurd, dan had hij zijn linker voorband geblokkeerd of de controle verloren. In beide gevallen had hij waarschijnlijk Hamilton geraakt. Dat is het enige waar ik over wil speculeren en ik wil alleen extra informatie geven zodat iedereen zijn eigen mening kan vormen", aldus Ho-Pin Tung.

Ook interessant:

Coronel: "Doe dat en dan vreet Verstappen Hamilton op!"

Tom Coronel is nog steeds van mening dat Max Verstappen op dit moment de beste coureur is en Lewis Hamilton de coureurs met de beste bolide. Hij weet dan ook wel een scenario waarin Max de Mercedes-coureur zou verpletteren, zo legt hij in de onderstaande video uit.

Het F1-seizoen is afgelopen, maar RacingNews365 gaat volle bak door. Op 13 december kan jij aanwezig zijn bij ons live event. Een toffe F1-avond met een live F1-podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk! Tevens ga jij gaat ook zelf racen in een simulator! Ben je een echte kenner? Dat mag je bewijzen in de pubquiz, met toffe prijzen!

Kortom, het ideale avondje uit!

Bestel snel jouw tickets op=op
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Brazilië 2021 RN365 Nieuwsdossier

24 reacties

Viaplay

Unibet
x
Max Verstappen De dag waar de F1-kampioen een jaar lang naartoe heeft gewerkt