Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Verstappen een crash met Hamilton met zijn actie juist heeft voorkomen

Autocoureur Ho-Pin Tung legt graag uit wat er in zijn ogen nou gebeurde toen Max Verstappen en Lewis Hamilton samen zij aan zij op bocht vier afstevenden in Brazilië. Volgens hem vermeed Verstappen juist een crash.

Max Verstappen moet alsnog vrezen voor een straf voor zijn actie tijdens de Grand Prix van Brazilië, waar hij samen met Lewis Hamilton van de baan geraakte in bocht vier. Het gebeurde in ronde 48, toen de Brit zijn eerste aanval op de Red Bull-coureur plaatste. Zij aan zij reden ze op bocht vier af. Hamilton was bijna helemaal langszij, maar zijn achterwiel was nog steeds niet voorbij de voorwielen. Beide coureurs remden diep in, waarna ze samen van de baan gingen. Aan de hand van nieuwe beelden vanuit het oogpunt van Verstappen, die op dinsdag de wereld in werden geslingerd, wil de Chinees-Nederlandse autocoureur Ho-Pin Tung zijn technische expertise wel delen.

Formule 1 is natuurkunde

Volgens Ho-Pin kon Verstappen simpelweg niet verder insturen. "Alleen Max zelf weet wat hij dacht, dus laten we niet speculeren en ons beperken tot de feiten", laat de coureur op Twitter optekenen. "Ik zeg altijd: 'autosport is natuurkunde. Een band heeft een maximaal grip potentieel. Je kan die grip in de lengterichting gebruiken (remmen of acceleratie), roteren (sturen) of een combinatie daarvan." "Als je teveel grip vraagt van de band, dan blokkeer je of heb je slip. Beide coureurs remmen later dan normaal en moeten meer afremmen om de bocht te halen. Max remt later en op de binnenste lijn. Hij moet dus een krappere radius maken, dus nog meer vertragen dan Hamilton", zo schetst Tung de situatie. "Wetende wat de potentie van Max' banden is, is puur rechtuit remmen het meest effectief om zo snel mogelijk te vertragen. Het verklaart waarom hij relatief weinig instuurt, want op dat moment heeft de band alle potentie nodig om te vertragen. Pas als de remfase grotendeels voorbij is, kan Verstappen meer potentieel gebruiken om te roteren en stuurt dan ook in met een grote hoek, maar zit op dat moment al op de rand van de baan."

Verstappen voorkwam een crash

Een crash met Hamilton was waarschijnlijk het gevolg geweest als Verstappen geprobeerd had om scherper in te sturen, denkt de autocoureur. "Had Verstappen eerder (en meer) ingestuurd, dan had hij zijn linker voorband geblokkeerd of de controle verloren. In beide gevallen had hij waarschijnlijk Hamilton geraakt. Dat is het enige waar ik over wil speculeren en ik wil alleen extra informatie geven zodat iedereen zijn eigen mening kan vormen", aldus Ho-Pin Tung.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'