Vanaf de Grand Prix van België grijpt de FIA in bij porpoising, het stuiteren van de Formule 1-bolides. Dit gestuiter is een negatieve bijkomstigheid van de downforce die wordt gegenereerd onder de auto (het ground effect). Vooral Mercedes had enorm veel last van het probleem, terwijl andere teams er beter mee om konden gaan. Red Bull en Ferrari bijvoorbeeld. De twee topteams wisten met slimme technische trucjes bij de vloer een soort 'flexibele vloer' te creëren, waardoor porpoising weinig tot niet voorkomt. Eerder dit F1-seizoen legde Paolo Filisetti, technisch specialist voor RacingNews365 , al uit hoe Red Bull de flexibele vloer gebruiken tot hun voordeel . Maar behoudt het team van Max Verstappen en Sergio Perez dit voordeel nog wel na de zomerstop? Onlangs kondigde de FIA aan maatregelen te nemen tegen flexibele vloer . Deze regels gaan vanaf de Grand Prix van België 2022 in en vanaf 2023 worden er meer maatregelen genomen tegen porpoising, onder meer door het verhogen van de minimale afstand tussen de vloer en het wegdek.
FIA wil flexibele vloer aanpakken
Vanaf de Belgische Grand Prix, de eerste race na de zomerstop, wordt de 'centrale flexibiliteit van de vloer' aangepakt. De stijfheid van de skids en de plank in het midden onder de auto moet voldoen aan nieuwe eisen, waardoor er minder ruimte is voor het 'flexen'. In 2023 wordt ook de stijfheid van de diffuser verhoogd en wordt er een extra sensor aangebracht om alles te meten. Dit kan betekenen dat Red Bull en Ferrari de vloer moeten aanpassen om nog aan de eisen van de FIA te voldoen. Mercedes-teambaas Toto Wolff liet eerder al weten aan de media, waaronder RacingNews365, dat de FIA moet gaan ingrijpen bij de flexibele vloeren. Hij wees hierbij naar de concurrentie, al maakt Red Bull-teambaas Christian Horner zich geen zorgen. "Misschien dat hij de auto's om zich heen bedoelt, ik weet het niet, maar wij maken ons geen zorgen om onze vloer", aldus Horner. Natuurlijk zegt dit niets over hoe het daadwerkelijk gaat achter de schermen bij het team van Verstappen. Red Bull lijkt wel degelijk 'iets' te hebben gevonden bij de vloer, maar mogelijk verliest het dit voordeel na de zomerstop. In België zal duidelijk worden of Red Bull een nieuwe, aangepaste of juist een oude vloer gebruikt. Porpoising was nooit echt te zien bij de RB18, al zegt dit niet alles over hoeveel voordeel er werd (of wordt) behaald uit de karakteristieken van de vloer.
Moeten F1-teams in 2023 weer wat inleveren?
In 2023 veranderen er, zoals hierboven gezegd, nog meer regels. De minimale rijhoogte wordt met 15mm verhoogd om porpoising tegen te gaan. In een exclusief interview met RacingNews365 liet Horner al weten dat het om een significante verandering gaat betreffende de aerodynamische eigenschappen van de Red Bull-bolide. Mogelijk levert de Oostenrijkse renstal in 2023 dus direct al wat voordeel op de concurrenten in. Het is volgens Horner nog even afwachten hoeveel impact de nieuwe reglementen uiteindelijk hebben, maar hij liet wel al weten dat het team van topontwerper Adrian Newey er bovenop zit. Wat de teams exact inleveren na de zomerstop en in 2023 is niet precies te zeggen, maar als er teams zijn die in het nadeel zijn door de veranderingen, dan zijn het zeer waarschijnlijk Red Bull en Ferrari. Teams die in het middenveld rijden, zullen hopen juist te kunnen profiteren.
Meest gelezen