Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Verstappen en Red Bull dit jaar de gedoodverfde kampioenen zijn

Red Bull won in 2021 de coureurstitel in de Formule 1 na jarenlange dominantie van Mercedes. De constructeurstitel ging nog wel naar de Duitse renstal, maar er zijn meer dan genoeg redenen waarom het team van Max Verstappen en de coureur zelf de gedoodverfde favorieten zijn voor een nieuwe wereldtitel.

De dominantie van Mercedes is niet meer, dat heeft Red Bull tijdens het Formule 1-seizoen van 2021 bewezen. De constructeurstitel ging nog wel naar het team van Toto Wolff, maar het scheelde niet veel of beide titels waren voor de Oostenrijkse renstal. Komend F1-seizoen verandert er enorm veel, waardoor het veld mogelijk door elkaar wordt geschud. Het is echter niet aannemelijk dat Red Bull en Mercedes ineens achteraan de grid staan. Sterker nog, de topteams lopen nog altijd een stapje voor op de rest van het veld. Red Bull mag zichzelf misschien wel de gedoodverfde favoriet voor het seizoen van 2022 noemen, want op elk vlak staat het team er goed voor. Dit is waarom we veel kunnen verwachten van het team van Max Verstappen.

Adrian Newey

Onderbouwing is eigenlijk niet nodig bij het noemen van Adrian Newey als enorm voordeel voor Red Bull. De topontwerper en Chief Technical Officer van de renstal heeft maar liefst 11 kampioenschaps-winnende bolides ontworpen tussen 1992 en 2021, waaronder de RB16B waarmee Verstappen vorig jaar de coureurstitel veroverde en de vier wereldkampioenschappen van Sebastian Vettel, eveneens bij Red Bull. Als het gaat om een aerodynamische uitdaging, dan is Newey dé man die je in je team wil hebben. De Brit heeft zichzelf bewezen door winnende bolides te ontwerpen voor Williams, McLaren en Red Bull. Fun fact: Newey werkt zijn ideeën nog altijd (grotendeels) uit op papier, terwijl de (meeste) concurrenten allang zijn overgestapt naar computerprogramma's.

Verstappen en Perez

Max Verstappen haalt al jaren alles uit zijn materiaal. De Limburger is consistent, razendsnel en kent Red Bull door en door. Het liefst werkt hij nog zo'n 'tien tot vijftien jaar' samen met het team, wat maar aangeeft hoe goed de sfeer binnen de renstal is. Daarnaast gaat het ook steeds beter met zijn teamgenoot, Sergio Perez. De Mexicaan begint aan zijn tweede jaar bij Red Bull en is in 2021 al aardig 'ingeburgerd' naast Verstappen. Perez moest even op gang komen, maar bewees zichzelf in de tweede seizoenshelft door drie opeenvolgende podiums te pakken en, nog belangrijker, de perfect teamgenoot te zijn voor Verstappen in Abu Dhabi. Mede dankzij het verdedigingswerk van Perez op Lewis Hamilton mag Verstappen zichzelf kampioen noemen. De twee werken enorm goed samen, wat het team enorm helpt.

Het partnerschap met Honda

Ook Honda blijft de komende jaren intensief betrokken bij Red Bull (en AlphaTauri). Het team heeft de Formule 1 officieel verlaten, maar zal de motoren blijven onderhouden en leveren vanuit Japan. Red Bull hoeft hier vrijwel niet naar om te kijken, want de Japanners doen achter de schermen het werk. De samenwerking van Honda en Red Bull was in 2021 al een succes, dit kan de komende jaren worden voortgezet. De motoren zullen vanaf komend seizoen 'bevroren' zijn, wat betekent dat er tot 2026 geen upgrades meer komen van de krachtbron. Het onderhoud blijft dus een taak binnen Honda, maar Red Bull is een partner van de Japanse fabrikant, geen afnemer. Het voordeel hiervan: Newey en de andere technici van Red Bull denken samen met Honda hoe ze de motor implementeren in de 2022-bolide. Afnemers van motorleveranciers (Williams, Haas, etc.) moeten het maar gewoon doen met het 'standaard' geleverde exemplaar.

Hypermoderne faciliteiten en razendsnelle ontwikkeling

Red Bull heeft een zeer imposante thuisbasis in Milton Keynes. De Formule 1-bolides worden hier ontworpen, geproduceerd en uitgebreid getest. Alles werkt als een geoliede machine met alles dichtbij huis, waardoor snel geschakeld of doorontwikkeld kan worden. Dit wordt key vanaf 2022, want met totaal nieuwe (aerodynamische) concepten bij de bolides is het snel kunnen aanpassen naar een beter onderdeel van groot belang. Newey weet hier zoals gezegd wel raad mee, waardoor de combinatie van topfaciliteiten, een geniale technicus en een razendsnel team van onschatbare waarde zal zijn bij de reglementswijzigingen van komend F1-seizoen. De afgelopen jaren zagen we al hoe snel Red Bull met upgrades kwam gedurende een seizoen, wat vaak resulteerde in een zeer competitieve bolide in de tweede seizoenshelft. Mocht een ander team toch ineens het beste idee hebben bedacht voor komend seizoen, dan zal Red Bull een van de eerste teams zijn dat het concept over heeft genomen, of zelfs heeft verbeterd

Een nieuwe situatie bij Mercedes

Naast Red Bull heeft ook Mercedes veel kans om vooraan het veld te staan in 2022. De Duitse renstal is al jarenlang een grootheid in de Formule 1 en dat zal niet zomaar veranderen. Bij de sterke motor zit het waarschijnlijk wel goed, al worden er nog wat vraagtekens gezet bij de betrouwbaarheid. Eind 2021 waren er veel motorwissels bij de Mercedes-teams. Het team van Toto Wolff zal vrijwel zeker ergens in de voorste regionen van het veld rijden, maar er is een factor wat wel eens een probleem kan worden: de coureurs. Jarenlang had Mercedes een rustige line-up met Lewis Hamilton als duidelijke nummer één binnen het team (al zegt het team zelf geen onderscheid te maken) en Valtteri Bottas als 'wingman'. Komend seizoen zal George Russell naast Hamilton rijden, die naar eigen zeggen de kat uit de boom zal kijken en het teambelang voorop zet. Een echte coureur zal echter niet zomaar een overwinning laten schieten door zijn of haar teamgenoot voor te laten gaan. Russell is enorm gedreven en wordt gezien als een van de toptalenten op de grid, er bestaat een kans dat dit voor frictie zal zorgen binnen Mercedes. Het zal niet de eerste keer zijn, want denk maar eens terug aan de jaren dat Rosberg nog voor het team reed.

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'