Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Verstappen en Red Bull er veel beter voor staan dan een jaar geleden

Vraag iedereen binnen Red Bull hoe de eerste testweek is verlopen, en je krijgt hoe dan ook een lachend antwoord. Nee, Red Bull domineerde de tijdenlijsten niet, maar er is meer dan genoeg om enthousiast van te worden.

Op het moment dat er na de eerste twee tot drie dagen testen in Barcelona zorgen waren binnen Red Bull, dan zou dat hoe dan ook van de gezichten van de hoofdrolspelers af te lezen zijn geweest. Niks was echter minder waar. Iedereen was blij en ontspannen en dat was absoluut niet gespeeld. De eerste indrukken zijn goed, zo niet héél goed. Max Verstappen gaf na de shakedown op Silverstone zo'n anderhalve week geleden al aan tevreden te zijn met wat de RB16 laat zien. De wintertests een week later deden geen afbreuk aan dat enthousiasme, in tegendeel. De Nederlander was op velerlei vlakken best wel onder de indruk van de RB16, niet in de laatste plaats over de manier waarop men zonder problemen rondjes kon blijven rijden. Het chassis was beter op de punten waar Red Bull trachtte de RB15 van vorig jaar te verbeteren en de nieuwe Honda-motor gaf geen kik, ondanks een motorwissel uit voorzorg. Er bleek echter niks aan de hand, en dus werd de oude motor weer in de RB16 gelegd. Tekst gaat verder onder de foto:

Verstappen reed op de eerste dag 168 ronden, precies veertig meer dan vorig jaar op de eerste testdag. Op de derde testdag reed hij er nog eens 86, ten opzichte van 109 in 2019, met dat verschil dat hij nu maar een halve dag reed om zijn auto af te staan aan teamgenoot Alexander Albon. Daarmee vinkte hij de doelen met een dikke rode stift af: meters maken, check! Diezelfde Albon zorgde er in de RB16 overigens voor dat ook op de momenten dat Verstappen naast de baan toekijkt, de RB16 meters kan blijven maken. Vorig jaar crashte Pierre Gasly twee keer door eigen toedoen, met kostbaar tijdverlies tot gevolg voor Red Bull, maar ook voor Max Verstappen. Natuurlijk, er volgt nog een testweek, maar de kop is er af, voor Verstappen, Red Bull én Albon. Red Bull koos er afgelopen week nog niet voor om gas te geven, getuige ook de keuze om de zachte banden links te laten liggen. So far, so good. Volgende week volgen er nog drie testdagen, waarop Red Bull flink wat updates mee zal nemen. Dat is althans als we teambaas Christian Horner moeten geloven. Mogelijk trapt Max Verstappen het gaspedaal dan eens goed in en krijgen we een voorzichtig antwoord op de vraag hoe goed de RB16 werkelijk is.

Viaplay
x
Analyse GP Spanje sleutelmoment in Formule 1-kampioenschap