Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Verstappen er zonder échte straf zo genadig vanaf kwam bij de FIA-stewards

Er liepen na de kwalificatie voor de Formule 1 Grand Prix van Singapore liefst drie onderzoeken naar Max Verstappen voor evenzoveel vergrijpen. Hij komt overal vanaf met twee reprimandes. Waarom?

Op zaterdagavond werd duidelijk dat Max Verstappen zijn elfde startplaats mocht behouden, nadat er nota bene drie onderzoeken tegen hem liepen. Normaal gesproken zou je wel zeggen dat minstens één onderzoek leidt tot een (grid)straf, maar met twee reprimandes kwam hij er eigenlijk heel genadig vanaf. Waarom bleef het daar bij? De stewards leggen het zelf in de officiële documentatie uit. De eerste uitspraak van de stewards ging over het onnodig lang wachten aan het einde van de pitstraat, nota bene voor groen licht. De stewards hebben de data opnieuw bekeken en meerdere vertegenwoordigers van Red Bull gehoord. Men kwam als volgt tot het oordeel om Verstappen zijn eerste officiële reprimande van het seizoen te geven: "De coureur heeft verklaard dat hij ongeveer 14 seconden wachtte tot hij de pits verliet. Een andere vertegenwoordiger van het team verklaarde aanvullend dat die marge teniet werd gedaan door het feit dat de coureurs voor hem allemaal afremden in bocht 5, terwijl de coureur achter hem een gat van 12 seconden liet vallen." Met andere woorden: 'iedereen zocht naar gaten'. De wedstrijdleiding gaat daar deels in mee: "Hoewel er door de coureur geen voordeel is behaald door het extreem lange wachten in de pits, rechtvaardigt het feit dat het wel degelijk een negatieve invloed kan hebben op andere coureurs een straf." "Natuurlijk hadden anderen de #1-auto in kunnen halen, maar we geven er de voorkeur aan dat alles rustig en overzichtelijk verloopt aan het einde van de pitstraat. De stewards achten een reprimande gepast."

Sargeant bevestigt verhaal Verstappen

Het tweede onderzoek was vanwege het mogelijk hinderen van Logan Sargeant. Er werd echter geen actie ondernomen: "De coureur van auto #1 gaf aan dat hij werd omringd door andere auto's die hem links en rechts passeerden. Voor zijn gevoel was het het veiligst om daarom rechtuit te blijven rijden, waarbij hij aan de rechterzijde voldoende ruimte liet voor auto's om te passeren. De stewards hebben die verklaring geaccepteerd." Sargeant zelf pleitte Verstappen ook vrij: "De coureur van auto #2 verklaarde dat hij niet van mening was dat de coureur van auto #1 enige blaam trof en dat er inderdaad voldoende ruimte was om hem te passeren." Het laatste onderzoek was voor hetzelfde vergrijp, maar nu ten opzichte van Yuki Tsunoda. Ook in deze kwestie werd Verstappen op de vingers getikt met een tweede reprimande. Red Bull werd op de bon geslingerd met een boete van €5000,-. De uitlegt luidt als volgt: "Vlak voordat de #22 auto de #1 auto inhaalde, zag de coureur van auto #1 dat hij er aan kwam. Daarop stuurde hij naar links, maar dat was aan de late kant. Het team gaf toe dat er slechte communicatie vanuit het team aan voorafging en dat Verstappen niet werd verteld dat Tsunoda daar zat." "De stewards hebben naar enkele andere soortgelijke overtredingen uit dit seizoen gekeken en in lijn met eerdere uitspraken hebben de stewards er voor gekozen om ook nu de coureur een reprimande te geven en de deelnemer (Red Bull, red.) een boete op te leggen."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris