Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Verstappen geen titelkandidaat meer is in 2019

De sensationele comeback van Red Bull-Honda en Max Verstappen zorgde er de voorbije weken voor dat de Nederlander tot titelkandidaat werd gebombardeerd. Prachtig voor de headlines, maar realistisch is het allerminst.

De Formule 1 kent prachtige comebacks in de historie, waaronder die van Sebastian Vettel in 2010 en 2012 en Kimi Raikkonen in 2007. Vanuit geslagen positie wisten deze coureurs in de slotrace de titel te pakken. In het geval van Raikkonen stond hij met twee races te gaan liefst 17 punten achter, in het tijdperk waarin een zege 10 punten opleverde. Toch wist hij met één punt de titel te pakken. Onmogelijk in het leven is niets, maar anno 2019 is een dergelijke comeback nagenoeg uitgesloten. Max Verstappen kijkt met nog negen races te gaan tegen een achterstand aan van 69 punten. Per race zijn er maximaal 26 punten te verdienen, inclusief het bonuspunt voor de snelste raceronde. Dat maakt dat er nog 234 punten te verdelen zijn, waarbij Hamilton gegarandeerd kampioen is als hij er minimaal 172 scoort. Een aantal dat hij alleen in theorie nodig zal hebben om de titel te veroveren, aangezien Verstappen en Bottas geen 100% score zullen halen. RacingNews365 legt uit waarom Verstappen dit jaar, geen kans meer maakt op de titel.

De achterstand in punten is te groot

Een gat van 69 punten dichten is nagenoeg onmogelijk. Het betekent dat Lewis Hamilton drie races uit moet vallen en Verstappen deze alle drie moet winnen, wil hij boven de Mercedes-coureur staan. Met de huidige betrouwbaarheid van de auto's en zeldzame uitvalbeurten door rijdersfouten is dat iets dat niet aannemelijk is. Indien Verstappen de 69 punten in wil halen onder 'normale' omstandigheden, dan loopt hij bij een zege en een podiumplaats van Hamilton maximaal 11 punten per race in. De Brit finishte in de afgelopen 33 races slechts vijf keer niet op het podium en stond dit jaar tien keer op het podium in twaalf races. En het aantal uitvalbeurten van Hamilton? Eén in de laatste 58 races. Bijkomend nadeel voor Verstappen is dat Ferrari niet bij machte is gebleken om races te winnen. Pas als er een driestrijd ontstaat en Hamilton op regelmatige basis 'slechts' vierde, vijfde of zesde wordt, is er een theoretische kans om snel in te lopen.

Mercedes is nog altijd het beste team

De cijfers in 2019 zijn overduidelijk: Mercedes domineert. Tien zeges in twaalf races, waarvan er acht op naam van Hamilton kwamen. Er is sprake van een dominantie die zelden vertoond is en ook nog niet ten einde is. In Hockenheim was de Duitse renstal op een droge baan het snelste tijdens de kwalificatie en ook op een natte baan was Hamilton in de openingsfase het snelste, tot hij in de fout ging. In Hongarije pakte Verstappen dan wel zijn eerste poleposition, maar Hamilton was duidelijk sneller tijdens de race. Zowel op de medium als op de harde band kon Verstappen alleen verdedigen. De twee zeges van de Red Bull-coureur, in Oostenrijk en Duitsland, waren ook deels te danken aan de omstandigheden. Mercedes kampte met grote koelingsproblemen in Oostenrijk en ging opzichtig in de fout in Duitsland. Red Bull en Honda hebben zeker stappen gezet, maar Mercedes is 'gewoon' favoriet voor de zege op Spa-Francorchamps, Monza en Sotsji.

Gridstraffen

Verstappen staat al op scherp als het aankomt op zijn motorcomponenten. De montage van een nieuwe verbrandingsmotor, turbo en MGU-H bij de Italiaanse Grand Prix resulteert in een forse gridstraf. Met in die race gridstraffen voor de Red Bulls, Toro Rosso's, McLarens en Renaults start Verstappen in het beste geval op een dertiende plek. Normaliter zijn de Mercedessen al aan de horizon verdwenen op het moment dat Verstappen door de subtop heen is gereden en zich in de top vijf meldt. Voor Mercedes en Ferrari is het de ideale kans om uit te lopen in het WK. Hamilton kan nog straffeloos van motor wisselen en Mercedes zal haar upgrade introduceren tijdens de Belgische of Italiaanse Grand Prix.

Red Bull is alleen Verstappen

Mocht Red Bull zich door blijven ontwikkelen en zelfs als het de overhand zou krijgen ten opzichte van Mercedes later dit seizoen, dan is het nog altijd een eenmanszaak genaamd Verstappen. De Nederlander heeft niets aan Pierre Gasly in een mogelijk titelgevecht. Daar waar de Mercedes- en Ferrari-coureurs elkaar vaak goed partij bieden, is Gasly in geen velden of wegen te bekennen. Het is zeer onwaarschijnlijk dat hij na de zomer het heilige vuur gevonden heeft en zich vooraan weet te nestelen. Iets dat wel nodig is wil het team punten afsnoepen van Hamilton, mocht het al in staat zijn om Mercedes de baas te zijn.

Het vizier gericht op 2020

Red Bull gelooft zelf ook niet meer in een wereldtitel in 2019 om bovengenoemde redenen. Het team en motorleverancier Honda kunnen daardoor ook wat extra risico's nemen bij de ontwikkeling van de auto en motor. Hetgeen dit seizoen geleerd wordt, vormt de basis voor 2020, aangezien de reglementen niet wijzigen voor volgend seizoen. Als Honda in de slotfase van het seizoen nog een upgrade kan introduceren, zal Red Bull de bijbehorende gridstraf ook accepteren. Alles om in 2020 vanaf race één er te staan en volop mee te draaien in de titelstrijd.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje