De toekomst van Max Verstappen, daar gaat het de laatste tijd heel vaak over. Verstappen heeft een contract bij Red Bull Racing tot en met 2028, maar toch wordt er veel aan de drievoudig wereldkampioen getrokken. Dat heeft vooral te maken met de ontstane onrust binnen de Oostenrijkse renstal aan het begin van het seizoen.
Teambaas Christian Horner werd namelijk beschuldigd van vermeend grensoverschrijdend gedrag en dat zorgde ervoor dat er heel veel blikken op hem en het team werden gericht, maar na het nodige onderzoek de Brit uiteindelijk vrijgesproken. Ondertussen meldde adviseur Helmut Marko dat hij mogelijk geschorst zou worden, maar daar bleek al snel geen sprake van te zijn.
Het zorgde echter wel voor heel wat onrust bij de Oostenrijkse renstal. Het ging niet over de 1-2's in Bahrein en Saoedi-Arabië, maar over alles wat er buiten de baan gebeurde. Inmiddels kondigde topontwerper Adrian Newey ook aan dat hij begin 2025 zal vertrekken, maar de rest van het technische team van Red Bull lijkt vooralsnog bij de Oostenrijkse renstal te blijven.
Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft ondertussen al vaak genoeg laten weten dat hij maar al te graag wil wachten op Verstappen, hopende dat de Nederlander ooit nog over wil stappen naar de Zilverpijlen. "Ik ben optimistisch dat onze wegen elkaar ooit zullen kruisen en dat we succesvol zullen zijn", zo liet Wolff zich eerder al ontvallen.
De onrust binnen het team en de woorden van Wolff zorgen er dus ook voor dat er veel over de toekomst van Verstappen wordt gespeculeerd. De Nederlander heeft altijd aangegeven in een vredige en rustige omgeving te willen werken en dat kon Red Bull hem op dat moment niet bieden.
Eén ding kon zijn team hem echter wel bieden: een razendsnelle auto. Zeker aan het begin van het jaar was de radicaal veranderde RB20 te sterk voor de concurrentie en inmiddels staat Verstappen al op zes overwinningen uit de eerste negen races. Het is dan ook niet zo raar dat Verstappen, ondanks de geruchten, bij Red Bull lijkt te blijven in 2025.
Anderen bekeken ook:
Dominante auto
Want waarom zou je het team, waar je al sinds 2016 rijdt én wat eerder al aan heeft getoond een kampioenschapswinnende auto te kunnen bouwen, zomaar verlaten? Verstappen kwam na slechts 23 races voor Toro Rosso al bij het hoofdteam van Red Bull terecht en tijdens zijn debuutrace voor de Oostenrijkers pakte hij al gelijk zijn eerste overwinning.
In de jaren daarna pakte hij slechts negen overwinningen en moest hij dealen met de dominantie van Mercedes, maar vanaf 2021 begon de teller flink op te lopen. Inmiddels heeft hij de kaap van 60 overwinningen gerond en lijkt hij de beste coureur in het huidige F1-veld te zijn.
Red Bull wist in 2022 de ground effect-reglementen het beste te doorgronden en heeft sinds die tijd een voorsprong op de concurrentie. In 2022 en 2023 pakten Verstappen en Red Bull relatief eenvoudig twee titels en nu we op ruim een derde van het 2024-seizoen zitten staan de beide partijen er opnieuw goed voor. De concurrentie heeft echter wel grote stappen gezet, zeker op de minder traditionele banen. In Australië pakte Carlos Sainz de overwinning, in Miami was Lando Norris te sterk voor Verstappen en in Monaco was Charles Leclerc de winnaar.
Waarom zou je dan een hele goed én realistische kans weggooien op een eventuele vijfde wereldtitel in 2025? Dat lijkt Verstappen namelijk te doen als hij wél zou vertrekken bij Red Bull. Dat zou dus zeer onlogisch zijn en dat is zeker een reden voor Verstappen om zijn tijd bij het succesteam nog maar eens te verlengen.
Red Bull besloot, in plaats van voort te borduren op de zeer succesvolle RB19, in de winter een groot risico te nemen met de vrij radicale aanpassingen aan de auto. Ook al zijn er wat problemen met het rijden over kerbstones en hobbels, op de klassieke circuits lijkt Red Bull nog altijd de beste auto te hebben. Verstappen staat na de eerste negen races immers al 56 punten voor op Charles Leclerc, de nummer twee van het rijderskampioenschap.
Welke opties blijven er over?
En dan blijft het vooralsnog de vraag waar hij dan naartoe zou moeten gaan. De enige optie bij een topteam is Mercedes, want Ferrari en McLaren hebben het rijdersduo voor 2025 al aangekondigd. Lando Norris en Oscar Piastri blijven ook volgend jaar bij het team van McLaren rijden, terwijl Lewis Hamilton naar Ferrari vertrekt om teamgenoot van Leclerc te worden. Ook bij Aston Martin is geen plek, want Fernando Alonso heeft zijn contract verlengd en ook Lance Stroll, de zoon van eigenaar Lawrence Stroll, lijkt nergens naartoe toe gaan.
En dus blijft Mercedes als enige topteam-optie over. Wolff heeft echter al vaker aangegeven dat Mercedes Verstappen een winnende auto moet kunnen bieden, maar dat kunnen ze momenteel niet. Mercedes zat er in Canada goed bij met pole position en een derde plek voor George Russell, maar het blijft afwachten hoe goed het team uit Brackley voor de dag komt in Spanje.
Verstappen weet in ieder geval wat hij heeft bij Red Bull. Het hele project draait daar om hem, terwijl hij bij Mercedes een nieuw team om zich heen zal moeten vormen. Al met al blijven er dus weinig redenen over voor Verstappen om in 2025 over te stappen naar een nieuw team. Hij lijkt in 2025 dus ook 'gewoon' voor Red Bull te rijden, al weet je het nooit in de wereld van de Formule 1...
Ook interessant:
Was de Grand Prix van de Canada de leukste race van het seizoen? Misschien wel. Regen zorgde voor glibberige omstandigheden, spektakel en crashes, waarna Max Verstappen zich tot koning kroonde. Maar hoe cruciaal was deze zege nou voor de titelstrijd? Kom er maar in, Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers!
Als je de podcast liever bekijkt op Youtube, klik dan hier.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!