Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Verstappen in Australië last had van overmatige bandenslijtage

Max Verstappen viel uit tijdens de Grand Prix van Australië, maar daarvoor was hij wel op weg naar de tweede plaats. Charles Leclerc was echter niet bij te houden, omdat Verstappen veel last had van bandenslijtage en daardoor een grote hoeveelheid tijd verloor. Red Bull denkt te weten hoe dat kon gebeuren.

Max Verstappen was tijdens de Grand Prix van Australië voor zijn uitvalbeurt niet bij machte om Charles Leclerc bij te houden. In de eerste stint verloor de Nederlander op een gegeven moment bijna een seconde per ronde op zijn medium Pirelli-banden, waarop hij veel last had van graining. Bij graining verliest een band kleine stukjes rubber, die zich vervolgens meteen weer hechten op een andere plek op de band, waardoor er een oneffen oppervlak ontstaat. Dat heeft een negatieve impact op de prestaties van de banden.

Verkeerde inschatting

Horner geeft toe dat Verstappen zich niet goed voelde in de auto en denkt dat een verkeerde inschatting tijdens de vrije trainingen op vrijdag daar aan ten grondslag ligt. "We zaten inderdaad niet in het optimale window met onze banden. Op vrijdag zagen we dat er tijdens de race waarschijnlijk veel graining op zou spelen bij de achterbanden", zo vertelt hij aan onder meer RacingNews365 . Red Bull kwam echter bedrogen uit. "Een combinatie van het evoluerende circuit en waarschijnlijk de hogere temperaturen, zorgden er echter voor dat het juist andersom was"

Problemen op medium banden erger

Doordat Red Bull die verkeerde inschatting had gemaakt, worstelde Verstappen op zondag met zijn banden. Vooral in de eerste stint verloor hij veel tijd op de medium band, vertelt Horner. "We wilden die problemen die we aan de hand van de vrijdag hadden verwacht, counteren, waardoor we de race begonnen met een auto die juist aan de voorkant erg gelimiteerd was." "Daarom denk ik dat onze balans niet goed was en zaten we niet in het juiste werkvenster. Om die reden hadden we veel last van graining, zeker op de medium band. Op de harde banden viel het relatief mee", aldus de teambaas van Red Bull.

Wat als?

Gevraagd of dat het verschil heeft gemaakt op zondag, weet Horner dat niet zeker. Het maakte uiteindelijk niets uit vanwege de uitvalbeurt van Verstappen, maar als de set-upfout niet was gemaakt, dan had de Nederlander in ieder geval competitiever kunnen zijn. "Uiteindelijk hebben we daardoor de ware pace van Max niet kunnen zien. Als we het anders hadden gedaan, dan hadden we wel wat competitiever kunnen zijn. Ferrari was echter heel erg sterk dit weekend, dus ik weet niet zeker of we hun pace hadden kunnen evenaren."

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"