Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Verstappen in Japan wél een straf kreeg en Vettel niet

De wedstrijdleiding had het er in Japan maar druk mee. Het ene na het andere incident moest uitgeplozen worden, waarbij Sebastian Vettel en Kevin Magnussen de straffendans ontsprongen. Waarom? Wedstrijdleider Charlie Whiting legt uit.

Max Verstappen kreeg voor zijn aandeel in de aanrijding met Kimi Raikkonen wél een straf. "Een volstrekt logisch gevolg van het incident", zo redeneert Charlie Whiting in zijn briefing na de race: "Als iemand van de baan raakt, is het aan hem om veilig terug te keren op het asfalt. Kimi zat daar en werd door Max Verstappen van de baan geduwd. Dat was een abc'tje voor de stewards." Later kwam Verstappen in aanraking met Sebastian Vettel, die daar geen straf voor kreeg, ook al was hij de achteropkomende partij: "De move van Vettel was oké. Hij kwam tot een halve autolengte langszij, maar Max stuurde in. Een klassiek race-ongeval dus. We geven alleen straffen als er iemand volledig schuld heeft aan een incident en in dit geval was geen van de twee rijders volledig schuldig." Verstappen vergeleek het incident zelf met de aanrijding tussen hem en Vettel in China, waarvoor de Red Bull-coureur wél werd bestraft. Een oneerlijke vergelijking als je het Whiting vraagt: "In China waagde Max een poging in de hairpin. Hij reed bijna vol in de flank van de Ferrari-bolide. Dat was veel meer een opportunistische actie dan de inhaalpoging van Vettel." Kevin Magnussen ontkwam eveneens aan een straf, na een actie die door velen als zeer gevaarlijk werd beschouwd. Hij stuurde naar rechts op het moment dat Sauber-coureur Charles Leclerc dat ook deed, waardoor ze elkaar op volle snelheid raakten. "Een ongelukkige samenloop van omstandigheden", aldus Whiting. De stewards hebben geoordeeld dat Magnussen nooit zo snel kon reageren op de move van Leclerc, dus het was toeval dat ze allebei op hetzelfde moment naar rechts stuurden."

Fernando Alonso en Lance Stroll kwamen er minder goed vanaf, aangezien beide rijders een straf kregen voor hetzelfde onderlinge incident. "Stroll dwong de Spanjaard van de baan", zo luidt het korte, maar krachtige commentaar van Whiting, maar volgens hem was het echt geen noodzaak voor Alonso om de chicane af te snijden op de manier waarop hij dat vervolgens deed. "Dat was helemaal nergens voor nodig. Stroll had hem niet van de baan mogen duwen, maar Fernando had daar ook geen plaats mee mogen winnen. Als hij de plek terug had gegeven, had hij waarschijnlijk geen straf gekregen, maar dat deed hij niet."

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'