De nachtrace in de straten van Singapore is de derde race die na de zomerstop op de Formule 1-kalender prijkt. Het kunstlicht boven het Marina Bay Street Circuit staat altijd garant voor prachtige plaatjes, maar dat is niet de enige reden waarom Max Verstappen en Red Bull kunnen schitteren in Azië.
Singapore is Monza niet
Dat lijkt een open deur, maar Singapore lijkt werkelijk in niets op de hogesnelheidscircuits die Spa-Francorchamps en Monza zijn. Zo is de Grand Prix van Italië in duur de korste race van de Formule 1-kalender, terwijl de GP van Singapore tot de langstdurende races van de kalender hoort. De lange rechte stukken maken plaats voor talloze negentig graden-bochten, wat de baan tot een echt start-stop-circuit maakt. Volgende week kan Max Verstappen bovendien voor het eerst van zijn Spec 4-motor profiteren, zonder daarvoor een gridstraf te hoeven incasseren.
Verstappen is veerkrachtig
We kunnen gerust stellen dat Max Verstappen als coureur ook weleens betere races heeft gereden dan de GP's van Italië en België. Uit diverse hoeken kwam de nodige kritiek en er werd zelfs gesteld dat hij zijn oude, (te) gretige zelf weer was, waardoor hij bij twee opeenvolgende starts bij een incident betrokken was. Verstappen heeft in het verleden echter wel bewezen dat kritiek hem niet raakt. De Red Bull-coureur kan schouderophalend terugkijken naar de laatste twee Grands Prix en er in Singapore 'gewoon' weer staan.
Verstappen is altijd snel op stratencircuits
Max Verstappen is als geen ander in staat om op de limiet te rijden. Op een stratencircuit als Monaco of Singapore speelt dat een grote rol bij het vinden van de snelst mogelijke ronde. Natuurlijk, in het verleden is hij (met name) in Monaco weleens zonder toedoen van anderen over die limiet gegaan, maar in dat soort fouten lijkt hij anno 2019 niet meer te vervallen. Bovendien werd Verstappen in 2018 al tweede in Singapore, nadat hij een jaar eerder bij de start in de mangel werd genomen door Ferrari's Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen. Dit seizoen kwam hij als tweede over de meet in Monaco en kon alleen een tijdstraf hem terugwerpen tot de vierde plaats.
RB15 is gemaakt voor Singapore
Red Bulls RB15 is sowieso geschikt voor alle circuits downforce een belangrijke rol speelt. Waar aan het begin van het seizoen Red Bull op dat gebied nog tekortschoot, heeft men een flinke inhaalslag gemaakt. Of Red Bull op dit moment het sterkste chassis heeft? Dat zou zomaar kunnen. Tel daarbij op dat de Honda-motor stappen blijft maken en Singapore niet al te hard op zijn sodemieter hoeft te krijgen en Red Bull is een belangrijke kandidaat voor eremetaal. In Monaco was Verstappen de enige die in het spoor van Mercedes wist te blijven en sindsdien is het team pas echt op stoom gekomen. Vorig jaar moest Verstappen alleen Hamilton voor zich dulden, of het dit jaar andersom is weten we zondag 22 september.
Meest gelezen