Mercedes en Red Bull gaven elkaar tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Spanje geen duimbreedte toe. In Q2 leek Max Verstappen de snelste te zijn, maar in Q3 werd hij nipt verslagen door Lewis Hamilton. De beste tijden van het duo werden in de eerste run aan het begin van Q3 neergezet. De Red Bull-coureur gaf 0,036 toe op Hamilton. Tijdens een laatste verwoede poging om de poleposition veroveren kwam hij niet dichter in de buurt. Beide coureurs verbeterden hun tijden niet. Ondanks zijn tweede plaats was Verstappen zichtbaar tevreden. Gevraagd waar hij de poleposition was verloren, heeft hij nog geen idee. "Ik heb geen idee, want ik heb nog niet naar de data gekeken, maar het maakt niet uit. Het was een goede kwalificatie. In Q1 had ik het lastig, want de wind draaide plots. Toen had ik geen lekkere balans, maar op weg naar Q2 hebben we dat opgelost." "Toen reed ik best een goede ronde, maar hier in Spanje staat er veel wind en daar zijn deze auto’s gevoelig voor. In Q2 waren de omstandigheden perfect en reed ik een hele goede ronde", verklaart de Nederlander. "Zelfs in Q3 hebben we de tijd nog weten te verbeteren. Er lag wat grind op de baan (door de spin van Perez, red.) in bocht dertien en daardoor kon je niet je normale lijn rijden, maar daar had iedereen natuurlijk last van. Ondanks dat was het een hele goede ronde en ik was best tevreden met hoe kwalificatie verlopen is." Verstappen legt vervolgens uit waarom het hem niet lukte om tijdens zijn tweede run in Q3 zijn tijd te verbeteren. Ook in Portugal was dat al het geval. "Op dit soort circuits, waar het heel open is en de wind erg varieert, dan kan dat al heel snel een verschil maken tussen verschillende runs. Deze auto’s zijn daar namelijk heel gevoelig voor. Als er maar een paar kilometer per uur harder gaat waaien, dan kan dat als je op de limiet rijdt in één bocht al een verschil maken. Soms heb je dan wat minder grip of juist meer onderstuur. Daardoor kan de hele balans van de auto in een bocht veranderen, en dat is wat er in de laatste run gebeurde."
Meest gelezen