De race was spannend, de nasleep zo mogelijk nog spannender. De reden hiervoor was dat de wedstrijdleiding de inhaalactie van Max Verstappen op Charles Leclerc onderzocht. De inhaalactie bezorgde Verstappen de overwinning, maar een touche bleek onvermijdelijk. De uiteindelijke beslissing kwam pas rond kwart voor acht zondagavond, zo’n drie uur na het vallen van de vlag. Wedstrijdleider Michael Masi legt uit waarom men zo lang moest wachten op een bekendmaking. "We konden pas om 18:00 uur met de zaak beginnen door alle mediaverplichtingen die plaatsvonden na afloop van de race. De hoorzitting zelf duurde ongeveer een uur, waarna een overleg tussen de stewards plaatsvond en er onder andere werd gekeken naar vergelijkbare incidenten uit het verleden. Als je eenmaal een beslissing hebt genomen, is het zaak deze op papier te zetten en de teams erover te informeren. Voor de buitenwereld lijkt er ontzettend veel tijd overheen te gaan, maar voor de wedstrijdleiding staat de tijd gevoelsmatig stil." Uiteindelijk besloten de stewards in het voordeel van de Nederlander. Beide coureurs kregen geen straf, waardoor de uitslag niet veranderde. "Alles moest duidelijk afgewogen worden. We wilden de juiste beslissing nemen en alle informatie en factoren laten meetellen in het uiteindelijke besluit. We kunnen niet gewoon tijdens de race op een fluitje blazen en alles stilleggen om na een kort beraad de race weer te hervatten. Natuurlijk wil je dat de top drie op het podium ook de daadwerkelijke top drie is, maar aan het einde van een rit moeten we zorgen dat we de juiste keuzes maken, zeker als het om een overwinning gaat." In gesprek met Motorsport.com legt Masi uit waarom Verstappen uiteindelijk geen straf kreeg. Zo viel het incident niet te vergelijken met de incidenten waar Sebastian Vettel en Daniel Ricciardo respectievelijk in Canada en Frankrijk een straf voor kregen: "Dat is appels met peren vergelijken. In Canada was geen sprake van een inhaalactie, terwijl Ricciardo werd bestraft voor de manier waarop hij terugkeerde op de baan." Beide gevallen waren dus anders dan het moment waarop Verstappen en Leclerc tezamen kwamen, wat misschien nog wel het meest te vergelijken viel met het Hamilton/Rosberg-incident in 2016. Rosberg kreeg een straf voor zijn aandeel, in tegenstelling tot Verstappen nu, volgens Masi omdat Rosberg toen specifiek op Hamilton lette, terwijl Verstappen 'enkel gefocust was op het nemen van de bocht'.
Meest gelezen