Max Verstappen start de Formule 1 Grand Prix van Singapore vanaf de achtste startplaats. Hij zal een inhaalrace moeten rijden om een mooi resultaat neer te zetten. Veel van het inhaalwerk zal op de baan moeten gebeuren, want strategisch zijn er niet heel veel opties. Pirelli gaat op het Marina Bay Street Circuit uit van een éénstopper. Daarbij kan gestart worden op de zachte of de medium band, om vervolgens te wisselen naar harde banden. De zachte band kan het voordeel geven van een betere start en een beter paar openingsronden, de medium band verschaft een coureur een breder pitstopwindow. Pirelli rept nog wel over een tweestopper en op ieder ander circuit kan dat misschien een optie zijn om aanvallender in de rondte te gaan, maar als je op gloednieuw rubber alsnog vast komt te zitten, schiet je daar alsnog heel weinig mee op.
Sowieso hangt boven de GP van Singapore voor wat betreft goed uitgekiende strategieën altijd een grote 'maar'. In alle races die in Singapore verreden zijn, werd de safety car in ieder geval één keer de baan op gestuurd en we hebben op Monza nog gezien hoe bepalend dat kan zijn voor een race. Bovendien is er een reële kans dat de race op zijn minst nat start, waardoor het bestaande bandenreglement het putje in kan. De sleutel tot succes in Singapore is het juist inspelen op de omstandigheden en eventuele kansen die worden geboden. Ondertussen is het aan Max Verstappen om zijn aanvallende kwaliteiten tentoon te spreiden op een circuit waar inhalen voor nagenoeg onmogelijk wordt gehouden. Omdat het eerder in het weekend regende en er veel droogweerbanden zijn opgespaard, beschikken alle teams over vers rubber van alle soorten compounds.
Meest gelezen