Vele mensen, vooral de mensen die (doen alsof ze) er verstand van hebben, zien in Lewis Hamilton nu de grote favoriet voor de Formule 1-wereldtitel in 2021. Dat terwijl de Nederlander gewoon voorstaat in het kampioenschap. De komende twee races gaat het erom spannen, maar Verstappen hoeft echt niet (en dat zal hij ook zeker niet doen) bij de pakken neer te gaan zitten.
Verstappen heeft de leiding in het kampioenschap
Lewis Hamilton heeft dan wel de twee afgelopen races gewonnen, hij heeft zeker niet de de leiding in het kampioenschap. Max Verstappen gaat namelijk met een leiding van acht punten de laatste twee races in. De Nederlander heeft alles daarom in eigen hand. Met nog twee races te gaan zou een overwinning voor hem zelfs genoeg zijn, mits hij bij die andere race niet uitvalt. De druk ligt dus volledig bij zijn Mercedes-rivaal, die de komende twee races eigenlijk geen enkele fout mag maken en foutloos moet presteren. Voor Verstappen is een foutje niet onoverkomelijk, al mag hij natuurlijk niet uitvallen. Voor zowel Max als Lewis zal een uitvalbeurt funest zijn in de strijd om de wereldtitel.
Verstappen sterk op nieuwe circuits
Dat Verstappen én Hamilton grootse coureurs zijn, dat is inmiddels wel al duidelijk. Komend weekend strijken we neer op een gloednieuw circuit en ook in Abu Dhabi is er het nodige veranderd. Op het stratencircuit in Jeddah staan de muren verschrikkelijk dicht op de baan, terwijl de snelheden vrijwel constant verschrikkelijk hoog liggen. Een fout zal er dus in een klein hoekje zitten en alleen de allerbesten zullen daar de meeste milleseconden winnen door zo dicht mogelijk op de muren te zitten. In Abu Dhabi gaat het er ook om dat de coureurs zo snel mogelijk weer helemaal up to speed zijn op de vernieuwde lay-out. Bij Red Bull vertrouwt men erop dat Max Verstappen het verschil kan maken op de nieuwe circuits. "Max is snel in elke auto. Het maakt niet uit wat je hem geeft, na een ronde is hij op snelheid", aldus Marko.
Verstappen historisch sterk op stratencircuits en in Abu Dhabi
Aankomend weekend staat er dus een nieuw circuit op de rol. In de straten van Jeddah gaan de coureurs op hoge snelheid het gevecht met elkaar en de muren aan. Het is een circuit waar de grote jongens zich kunnen onderscheiden van de kleinere spelers. Ongetwijfeld behoren zowel Lewis als Max tot die grote jongens, maar wel kunnen ze in de strijd om de titel goede zaken doen door er te winnen. Dit jaar was Verstappen al twee keer oppermachtig op stratencircuits. In Monaco resulteerde dat in aan afgetekende overwinning, terwijl Hamilton daar enorm worstelde met zijn Mercedes W12. In Azerbeidzjan werd Hamilton in de race afgetroefd door de Nederlander, die door een klapband uiteindelijk uitviel. In Abu Dhabi is Verstappen door de jaren heen ook steeds sterker en sterker geworden. Hij stond al meerdere malen op het podium en vorig jaar was het Yas Marina-circuit zelfs één van zijn twee overwinningen. Dat deed hij ook zonder al te veel tegenstand van de Mercedes-mannen, die hij achter zich wist te houden. Het zorgt voor geloof bij Marko: "We geloven in de kwaliteiten van Verstappen op de stratencircuits. In Monaco heeft hij gewonnen en in Baku domineerde hij voor zijn ongelukkige klapband. In Saoedi-Arabië zal de coureur wederom het verschil kunnen maken", aldus de Red Bull-adviseur.
Auto Verstappen betrouwbaarder dan die van Hamilton
De afgelopen weken en maanden was er bij Red Bull-Honda geen vuiltje aan de lucht. Misschien alleen een tegensputterende achtervleugel hier en daar, maar niets wat voor een uitvalbeurt kan zorgen. Bij Mercedes is het daarentegen een heel ander verhaal. De ene na de andere motor moet vervangen worden. Weliswaar was de krachtbron van Hamilton in Brazilië loeisnel, het vermogen daarvan zal tijdens de laatste twee races afnemen, zo denkt men bij Red Bull.
Verstappen altijd eerste, of tweede
En dan is daar nog de consistentie van de heer Verstappen. Want als hij niet werd getroffen door pech, of schade, werd hij gewoon eerste of tweede. Zelfs toen hij in Rusland een gridstraf had vanwege een nieuwe motor. Slechts een keer eindigde hij als tweede achter Bottas en niet Hamilton: tijdens de Grand Prix van Turkije. Maar goed, de komende twee weken mag hij niet twee keer achter Hamilton eindigen, want dan is hij geen kampioen. Wel toont het aan dat de Nederlander enorm constant is. Hamilton finishte dit seizoen wel al een paar keer buiten de top twee. In Monaco (zevende), Oostenrijk (vierde) en Turkije (vijfde).
Verstappen mentaal ijzersterk
De mentale weerbaarheid van Verstappen is enorm. De Red Bull-coureur laat zich niet uit het veld slaan en is al het hele jaar nuchter. Zelfs al incasseert hij komend weekend een tik, een week later in Abu Dhabi zal hij er gewoon weer staan tijdens de laatste race van het jaar. En zelfs als hij de wereldtitel niet wint, zullen we het laatste van Verstappen zeker nog niet gehoord hebben. Dan staat hij er volgend seizoen weer, ijzersterk als altijd. Of Hamilton ook zo goed omgaat met tegenslagen, dat is nog maar de vraag.
Geschiedenis in het voordeel van Verstappen
Natuurlijk, het zijn maar statistieken, maar daar waar iedereen roept dat Hamilton de titel zo goed als binnen heeft, is dat zeker niet het geval. Er van uitgaande dat er geen motoren ploffen, heeft Verstappen een statistisch voordeel. Kijkend naar de geschiedenisboeken, won de coureur die met nog twee races te gaan aan de leiding ging in het kampioenschap in veertien van de zeventien gevallen. Dat is goed nieuws voor de Nederlander, al is daar wel een kanttekening bij te zetten. Nog nooit was de voorsprong zo klein (ook als we oude puntenstelsels omrekenen naar het huidige) met nog twee races te gaan. Spannend dus. Wij kunnen niet wachten.
Meest gelezen