Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Verstappen niet naar Mercedes moet gaan

Max Verstappen weet zich dit seizoen regelmatig knap naar het podium te vechten, maar voor een kans op de overwinning is hij nagenoeg afhankelijk van Mercedes-falen. De roep om verandering wordt groter, maar niet iedereen is het ermee eens dat Verstappen zijn heil ergens anders - bijvoorbeeld bij Mercedes - moet zoeken.

Weliswaar won Max Verstappen dit seizoen al een race en finishte hij in totaal zeven keer op het podium, zijn titeldroom bleek al snel terug de ijskast in te kunnen. Red Bull had opnieuw geen kampioenschapswaardige bolide gebouwd, waardoor de Nederlander hoogstwaarschijnlijk het komende anderhalf jaar tevreden moet zijn met podiumfinishes en af en toe een overwinning. Pas in 2022 lijken er voor hem nieuwe kansen te liggen, aangezien de regels dan flink op de schop gaan. Een deel van de Verstappenfans begint steeds harder te roepen om verandering. Een potentiële bestemming die logischerwijs veel wordt genoemd is Mercedes, het team dat de afgelopen zes jaar de titel won en dit jaar met speels gemak nummer zeven in de wacht gaat slepen. Ook Ziggo-presentator Rob Kamphues merkt dit op als hij met Robert Doornbos tijdens Crashen in de Keuken praat over de toekomst van Verstappen. "Bij de bakker, bij het tankstation, iedereen zegt dat Max naar Mercedes moet", zo redeneert de presentator. Doornbos is het daar niet mee eens. "Je kan niet zeggen dat Mercedes ook in 2022 nog dominant is, want dan moet de hele structuur hetzelfde blijven." En dat is mogelijk niet het geval", verklapt Kamphues. "Wij weten waarom dat het misschien geen goed idee is om naar Mercedes te gaan." Eddie Jordan zei vorige week namelijk in het Formule 1-café dat hij wist dat INEOS, een van de hoofdsponsoren van Mercedes, het Formule 1-team zou gaan kopen. In de paddock werd dat stellig ontkend, maar Doornbos bleek een telefoontje te hebben gekregen met meer informatie over een op handen zijnde deal, zo erkent hij. "In de auto-industrie blijkt nu dat er niet een meerderheidsbelang gaat worden verkocht bij Mercedes. Het raceteam staat los van de Daimler-group, maar zij zijn wel eigenaar van 60% van de aandelen. Toto Wolff heeft 30% en Niki Lauda had ook 10% van de aandelen. Het verhaal gaat nu dat er 300 miljoen zal worden neergelegd voor die 40% van Wolff en Lauda", zo legt Doornbos uit. Dan is het volgens de voormalig coureur onzeker of Mercedes het team is om in de toekomst naar toe te gaan. "Wolff gaat dus cashen en dan is het nog maar de vraag of hij aanblijft bij Mercedes of hij naar Aston Martin gaat", aldus Doornbos. Volgens Kamphues zou dat het einde kunnen betekenen. "Als Wolff naar bijvoorbeeld Aston Martin gaat, dan stort Mercedes in", denkt hij. "Natuurlijk", reageert Doornbos. "Je hebt zo'n teambaas nodig. Dus om te zeggen dat Max in 2022 naar Mercedes moet? Ik heb dat überhaupt nooit gezegd, omdat je denkt dat die 6 à 7 jaar dominantie op een gegeven moment een keer ophoudt", aldus Doornbos. Verstappen, de ideale sportman, haalde in Rusland weer alles uit zijn bolide. Alles over zijn weekend, de wel-niet straf voor Lewis Hamilton en de 'winnende' Bottas bespreken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen in de nieuwste aflevering van de RacingNews365 F1-podcast, die hieronder is te beluisteren.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal