Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Verstappen niet wakker ligt van Honda's vertrek

Het feit dat Red Bull op zoek moet naar een nieuwe motorpartner baart Max Verstappen weinig zorgen. De Nederlander maakt zich niet druk om de situatie die is ontstaan nadat Honda eerder deze week aangaf dat het de sport na 2021 zal verlaten.

Aan het begin van dit kalenderjaar zette Max Verstappen nog vol vertrouwen zijn handtekening onder een nieuw en verbeterd Red Bull-contract. Hij verlengde zijn verbintenis, die aan het einde van dit jaar af zou lopen, met drie jaar, waardoor hij tot en met 2023 verbonden is aan het Red Bull-team. Juist toen was de aanwezigheid van motorleverancier Honda een van de belangrijke redenen om zijn krabbel te zetten onder het nieuwe contract. "Los van de passie en de prestaties op de baan, is het erg genieten om met zo'n geweldige groep mensen samen te mogen werken. Met Honda aan boord en de progressie die we het laatste jaar hebben geboekt, ben ik alleen maar meer gemotiveerd. Het geeft mij het vertrouwen dat we samen kunnen winnen. Ik waardeer de manier waarop Red Bull en Honda samenwerken en zich maximaal inzetten om succes te behalen. Ik wil met Red Bull winnen en ons doel is natuurlijk om samen voor het wereldkampioenschap te kunnen strijden", zo liet Verstappen begin januari optekenen. Maar tien maanden later ziet het beeld er heel anders uit. Red Bull-Honda is dit seizoen niet bij machte om Mercedes het vuur wekelijks aan de schenen te leggen en tot overmaat van ramp kondigden de Japanners deze week aan dat ze per 2022 de sport zouden gaan verlaten, twee seizoenen voor het einde van Verstappens Red Bull-contract. De geruchten over een mogelijk vertrek van de Nederlander kwamen daardoor meteen op gang. Verstappen zou namelijke en motorgerelateerde clausule in zijn contract hebben staan, waardoor hij vroegtijdig zijn heil kan gaan zoeken bij een ander team. Toch lijkt de Nederlander daags na het Honda-nieuws alles behalve aangeslagen te zijn door de grote plottwist, zo bleek tijdens de media-dag op de Nürburgring. Wakker liggen om het vertrek van Honda doet hij momenteel zeker niet. Tekst gaat verder onder de afbeelding .

Honda blijft nog ruim een jaar lang alles geven

Het duurt nog even totdat het seizoen 2022 begint. Vanaf dat jaar zal de sport, of in ieder geval de wagens, er heel anders uit zien. Het technische regelboek kan eind 2021 namelijk grotendeels de prullenbak in en de bolides voor het daaropvolgende seizoen zullen totaal anders zijn. Het moet ervoor zorgen dat de krachtsverhoudingen in de Formule 1 worden verkleind en dat het racen spectaculairder wordt. Het kan zomaar een seizoen zijn gedurende welke de rangorde wordt opgeschud. Daar waar de andere teams in 2022 waarschijnlijk met dezelfde motor rijden als in 2021, daar moet Red Bull (en AlphaTauri natuurlijk) echter op zoek naar een nieuwe krachtbron. Iets dat in het ontwikkelingsproces allesbehalve ideaal is. Als Max Verstappen in gesprek met onder meer RacingNews365 wordt gevraagd hoe hij met die situatie omgaat, is hij goudeerlijk. De Nederlander ziet nog steeds genoeg perspectief voor de toekomst bij Red Bull. "Het is totaal niet lastig', zo reageert hij op het vertrek van Honda. "Het kan altijd gebeuren, een Formule 1-team kan ook opeens zeggen dat ze ermee gaan stoppen. Uiteindelijk verandert er niet zo veel. Iedereen blijft tot het einde vol gas doorwerken. We hebben nog ongeveer anderhalf jaar om er een motor in te bouwen en daar is Red Bull over het algemeen best wel flexibel in, om op het laatste moment nog aanpassingen door te voeren en er een andere motor in te bouwen." "Ik maak me er dan ook niet heel veel zorgen over. Ik weet dat het team en Honda het beste met me voor hebben. Ook als Honda dan binnen een anderhalf jaar wegvalt, dan gaan we gewoon verder. Als we maar competitief zijn, dat is het allerbelangrijkste", klinkt Verstappen positief gestemd. Tekst gaat verder onder de afbeelding

Red Bull als klantenteam niet het einde van de wereld

Doordat Honda zich volledig focuste op Red Bull (en AlphaTauri) kon alles perfect worden afgesteld op elkaar. Dat brengt vele voordelen met zich mee, bijvoorbeeld ten opzichte van de periode waarin Red Bull het klantenteam was van Renault. Toen moest Red Bull juist haar auto aanpassen op de krachtbron van Franse makelij, in plaats van andersom. Als Red Bull vanaf 2022 weer verder moet als klantenteam, dan lijkt dat op papier een fikse aderlating te zijn voor Verstappen. Maar ook daar maakt de 23-jarige coureur zich niet al te veel zorgen over. Een glazen bol heeft hij niet, maar een totale ramp zou het heus niet zijn, zo denkt hij. "Op het moment weten we natuurlijk niet hoe het er vanaf 2022 uit zal gaan zien, maar ik zie het niet per se als een negatief iets dat we mogelijk verder moeten als klantenteam." "Laten we het eerst maar eens zien", zo vervolgt Verstappen. "We hebben veel geleerd van de verschillende motorleveranciers met wie we in het verleden hebben gewerkt. Momenteel is het nog onzeker wat we gaan doen na 2021. Gaan we überhaupt wel verder met een andere motor?", vraagt de Nederlander zich hardop af. "Ik weet het niet." De vier wereldtitels van Red Bull kwamen ook allemaal tot stand toen de renstal een klantenteam was van Renault. Het is iets wat teamgenoot Alexander Albon maar al te graag benadrukt. "Zoals Max al zegt, Red Bull is in het verleden al heel goed geweest in de samenwerking met motorleveranciers en toen wisten ze het ook altijd te passen in het chassis. Ik zie dan ook niet in waarom het ontbreken van een op maat gemaakte motor voor onze bolide een probleem moet vormen." De alternatieven van Red Bull zijn dan ook niet allemaal heel slecht. Logischerwijs zal de krachtbron van Mercedes hoog op het verlanglijstje van Red Bull staan, maar het is nog maar zeer de vraag of de kampioenen bereid zijn om hun concurrent van een zeer competitieve motor te voorzien. Ferrari zal ver onderaan datzelfde lijstje staan, maar wie weet zal hun motor de komende jaren weer aanzienlijk beter zijn. Renault, dat de meest voor de hand liggende oplossing lijkt te zijn, is bovendien het laatste anderhalf jaar bezig aan een sterke opmars. De motor is ongeveer van hetzelfde niveau als Honda, dus een stap achteruit zal het niet zijn. Links en rechts zijn er al enkele positieve geluiden te horen over en mogelijke nieuwe samenwerking en ook Max Verstappen heeft er niets op tegen, zo lang hij maar een bolide met een competitieve motor onder zijn kont heeft. Als Red Bull bovendien geen motordeal weet te sluiten, dan is het zo goed als zeker automatisch aangewezen op de krachtbronnen van Franse makelij. De jacht op een nieuwe motordeal is in ieder geval geopend, waarbij het overnemen van alle Honda-kennis ook nog altijd een optie is, waarna de Oostenrijkse renstal er in Milton Keynes zelf verder aan kan gaan sleutelen. Voor het einde van het jaar wil Red Bull de knoop hebben doorgehakt, waarbij een competitieve motor het ultieme doel is, zo beaamt Verstappen, maar ook Horner en Marko. Laatstgenoemde sluit een vertrek uit de sport zelfs niet uit mocht Red Bull geen goede motor weten te vinden. Met medewerking van Dieter Rencken. Verstappen en Red Bull hoeven niet te wanhopen door het vertrek van Honda. Dit, de voorbeschouwing op de GP van de Eifel en meer in de nieuwste aflevering van de F1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.

Viaplay
x
Max "Wolff zei tegen Verstappen: 'Neem Marko mee naar Mercedes'"