Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Waarom Verstappen niets heeft met sprintraces, maar ondertussen wel geniet van het format

Max Verstappen heeft zich al meermaals uitgesproken tegen het format van sprintraces in de Formule 1. Toch ziet hij een voordeel in de indeling van het weekend: minder trainingstijd.

Normaal gesproken bestaat een Formule 1 Grand Prix-weekend uit drie vrije trainingen, een kwalificatie en natuurlijk de race. Tijdens een sprintrace-weekend is dit net iets anders. Na de eerste vrije training verrijden de coureurs een normale kwalificatiesessie met Q1, Q2 en Q3, waarna er op zaterdag nog een tweede training is. Daarna verrijdt men een sprintrace en op zondag is de hoofdrace.

Max Verstappen is net als een aantal van zijn collega's geen fan van sprintraces. "We racen niet echt", zegt hij in Brazilië nogmaals tegen de media, waaronder RacingNews365. "Je kan er geen risico's nemen, want de echte race is later. Daar liggen de echte punten voor het grijpen. Je maakt ook geen pitstop, dus je rijdt gewoon op de band waarmee je de race kan uitrijden."

"Het is met de huidige auto's misschien iets beter, maar er wordt niet echt veel ingehaald, tenzij er een keer een auto op een ongebruikelijke plek start."

Toch ziet Verstappen een voordeel

"Het is niet zo leuk voor mij, maar iedereen heeft er natuurlijk zijn eigen mening over", aldus de tweevoudig wereldkampioen. In Brazilië zal de laatste sprintrace van het Formule 1-seizoen worden verreden en Verstappen moet toegeven dat er toch een voordeeltje aan zit. "Ik vind het fijn dat er maar één training is, waarna je direct de kwalificatie ingaat."

"Dat vind ik juist niet zo erg, want iedereen kan hierdoor minder trainen om op snelheid te komen. Dan moet je de afstelling van de auto echt nailen, maar ja, voor de rest riskeer je naar mijn mening nooit veel bij een sprintrace. Je wil op safe spelen."

Ook interessant:

Zet deze coureur naast Verstappen en je hebt het ideale Formule 1-team

Red Bull was in gesprek met Norris. Wat voor een team zou dat opleveren? Coronel weet het: 'Het ideale F1-team!'. Maar of het zo verstandig zou zijn voor de Brit...

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Brazilië 2022 RN365 Nieuwsdossier

1 reactie

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Lewis Hamilton voelt zich aangevallen door Verstappen: "Heeft te maken met mijn succes"