Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Verstappen ondanks de snellere Ferrari 'een grote kanshebber' is in Azerbeidzjan

Aankomend weekend wordt er geracet in Bakoe. Ferrari is daar de grote favoriet, aangezien het breed geaccepteerd is dat de Italianen over de snelste bolide beschikken. Toch oordelen de mannen in de RacingNews365-podcast dat Max Verstappen een grote kanshebber is op de zege tijdens de GP van Azerbeidzjan.

In de nieuwste RacingNews365-podcast wordt uitgebreid vooruitgeblikt op de Grand Prix van Azerbeidzjan. Het circuit in de hoofdstad Bakoe is er een met bochtige delen, maar staat vooral bekend om de lange rechte stukken. Viaplay-expert en autocoureur Tom Coronel geeft antwoord op een lezersvraag, waarin wordt gesuggereerd dat de rechte stukken een prooi zijn voor Red Bull. "Daar heeft hij gelijk in. De derde sector, daarvan weten we dat Red Bull net wat even sterker is aan het einde van het rechte stuk", reageert Tom, die in Ferrari toch het sterkste team ziet. "Maar nee. De Ferrari is momenteel nog steeds de snellere auto, dus ik zie dat (een overwinning van Red Bull, red.) echt alleen gebeuren als Max of Red Bull het bandentechnisch net wat beter kan managen, zodat ze in het infield goed bij kunnen blijven en uiteindelijk de inhaalactie in kunnen zetten." "De DRS werkt hier natuurlijk op en top, maar dan moet je er wel dicht genoeg achter zitten. Ik zie dat de Ferrari gewoon nog steeds twee tienden van een seconde sneller is dan de Red Bulls."

Wat heeft Red Bull geleerd van Monaco?

Dimmers valt Coronel bij en benadrukt dat er in die derde sector, waar Red Bull mogelijk het snelste is, relatief minder tijd kan worden gewonnen, omdat het qua tijd een korte sector is. "De laatste sector, sector drie, is slechts 25 seconden lang. Als je kijkt naar sector één, 35 seconden, en sector twee, 40 seconden. Tel die twee bij elkaar op en dan zit je op ongeveer 1 minuut 5 à 10 van het totale rondje. Als je daar al te veel tijd verliest, dan maak je dat niet meer goed in de laatste sector." "Het is wel een apart circuit, weer anders dan Monaco. Je moet het vertrouwen hebben bij het insturen om tot de limiet te kunnen gaan. In Monaco zal het als coureur nog wat lastiger zijn dan in Bakoe, maar we hebben het al vaak genoeg gezien dat een coureur op hoge snelheid zich een keer verremt en het muurtje raakt." Voor Verstappen zal het cruciaal zijn dat hij wat meer vertrouwen heeft in zijn RB18 dan ruim een week geleden in de starten van Monte Carlo, denkt Dimmers. "Voor Max is het heel belangrijk dat hij het vertrouwen wel heeft in zijn auto. In Monaco was dat er net niet heel helemaal. Je hoorde het vaak: bocht een, aanremmen, insturen en dan gaf er eigenlijk niemand thuis." "De Red Bull stuurde gewoon niet in zoals Max wilde en hij was aan het zoeken naar grip. Dat moet je in Bakoe niet hebben, want als je met 350 kilometer per uur aankomt bij de eerste bocht. Daar moet je jezelf thuis voelen, want als je dat niet zo is op een stratencircuit en de auto doet niet wat je wilt, dan wordt het best lastig." "Ik ben dan ook benieuwd wat ze bij Red Bull van Monaco hebben geleerd hebben om die auto wat beter af te stellen, met name die van Verstappen. Ferrari was namelijk gewoon een klasse beter in Monaco", aldus Dimmers.

Ferrari snel, maar Red Bull geniet vertrouwen

Coronel heeft er net als Dimmers een hard hoofd in dat Red Bull, in ieder geval als we het hebben over de kwalificatie, de beste zal zijn. De autocoureur benadrukt nogmaals dat de Italianen momenteel beschikken over het beste materiaal. "Bakoe is de gemiddelde snelheid, zeker in sector een en drie, veel hoger. De tweede sector is echt een Ferrari-ding, dus daar kunnen ze dat gat misschien net wat te groot maken. Je moet er echt dicht opzitten als je het met DRS wil doen, dus daar heb ik wel mijn bedenkingen over, want ik weet dat Ferrari momenteel helaas gewoon de snellere auto is." Dimmers vult aan: "In de snelle gedeeltes draait het om lekker insturen, grip hebben, tractie hebben en vertrouwen hebben. Dan kan je in een paar bochten veel tijd winnen. Natuurlijk kan je veel tijd winnen op de rechte stukken, maar in de bochtige delen weer veel verliezen." "Ik zou daarom niet verrast zijn als we twee Ferrari's op de eerste startrij zien staan, maar je ziet dat Red Bull het de afgelopen races beter voor elkaar had met de banden. Dan heb je gewoon heel veel kans om met DRS en die hogere topsnelheid in te halen." "De kwalificatie en de race in Bakoe zijn voor mij weer twee totaal verschillende dingen. In de kwalificatie denk ik Ferrari, maar ik zie in Verstappen toch wel een zeer grote kanshebber voor de zege in Azerbeidzjan. Daar heb ik veel vertrouwen in." Coronel krijgt het laatste woord en beaamt dat Red Bull een kans maakt, ook al heeft Ferrari de snellere auto. "Daar ben ik het helemaal mee eens. Red Bull zet altijd de aanval in, zij zitten nooit in de verdediging. Het past helemaal bij dit type baan. Eigenlijk weet niemand hier namelijk alles vanaf, want er wordt niet getest. Er zijn altijd wat vraagtekens en daar zie ik wel dat Red Bull wat sneller kan schakelen. Ferrari is de snelste auto, maar ik heb qua bandenstrategie vertrouwen in Red Bull", aldus de 50-jarige coureur. De gehele podcast terugbeluisteren? Dat kan je hieronder doen!

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'