De eerste van wie gedurende het weekend bekend werd gemaakt dat hij een gridstraf voor een motorwissel zou incasseren, was Charles Leclerc. Op de vrijdag kwam Max Verstappen daar achteraan en gisteren (zaterdag) werd duidelijk dat ook Williams een nieuwe motor aansprak voor Nicholas Latifi. Alle drie de coureur starten 'achteraan', maar wie start er meer achteraan dan de ander? RacingNews365 vroeg dat na bij de FIA, dat met een helder antwoord op de proppen kwam. Voorheen was het zo dat er gekeken werd naar wie de motorwissel als eerste doorvoerde. Volgens die lezing zou Leclerc vóór Verstappen starten en Verstappen vóór Latifi. Echter, tegenwoordig wordt gekeken naar de posities in de kwalificatie. Diegene die voor de anderen staat, krijgt de beste startpositie toegekend. Waarom Verstappen dan niet zijn best deed om Leclerc en Latifi te verslaan, om zo beslag te leggen op de achttiende startplaats? Dat heeft te maken met het feit dat Verstappen nog eens drie gridplaatsen extra aan de broek had voor zijn aandeel in de crash met Lewis Hamilton in de Grand Prix van Italië. Had hij Leclerc en Latifi afgetroefd, dan zouden die drie plaatsen hem alsnog achter het tweetal hebben geworpen. Met die wetenschap besloot Red Bull de kwalificatie dus al te laten schieten zonder ook maar een getimede ronde te hebben gereden. Verstappen start de race als laatste, met Leclerc pal voor hem en Latifi daar weer voor.
Meest gelezen