Alle Formule 1-fans sprongen op van hun stoel toen Max Verstappen en Lewis Hamilton elkaar in ronde 39 van de Grand Prix van Saoedi-Arabië tegenkwamen. In eerste instantie in bocht een, waar de Brit een inhaalactie plaatste op de Nederlander. Die verliep niet goed, Verstappen liet zijn auto staan en uiteindelijk haalden ze beiden de bocht niet. Samen gingen ze rechtdoor. Later in de ronde kreeg Verstappen te horen dat hij de plek terug moest geven aan Hamilton, om zo een straf te voorkomen.
Verstappen op de rem
Verstappen ging op weg naar bocht 27, het lange rechte stuk (met hele flauwe bochten op volle snelheid), op de rem staan om Hamilton voorbij te laten. Dit deed hij tactisch op een kleine afstand van de DRS-lijn, waardoor hij DRS had gekregen op start/finish als hij binnen een seconde van Hamilton had gezeten. Hamilton leek het niet te snappen, of er niet voorbij te willen, toen Max langzamer ging rijden. Hij bleef pal achter de Red Bull RB16B rijden, die op een gegeven moment zelfs in zijn derde versnelling reed. Toen de Nederlander nog verder afremde, kon Hamilton niet meer ontwijken en was er een aanrijding. Verstappen ging vervolgens weer op het gas, om later een vijf seconden straf te krijgen voor het incident in bocht één, dat uiteindelijk dus leidde dat het incident in bocht 27 aan het einde van die ronde. Deze werd dus na de race onderzocht en Max kreeg straf.
Waarom kreeg Verstappen een straf?
In hun oordeel vertellen de stewards waarom ze een straf hebben uitgedeeld aan de Nederlander. Daarvoor luisterden ze naar de uitleg van Verstappen, Hamilton en afgevaardigden van het team. Ook hebben ze video's en telemetrie bekeken, waarna ze oordelen dat Max 'de hoofdschuldige was'. Ze leggen uit waarom: "In bocht 21 kreeg Verstappen de instructie om de positie terug te geven aan Hamilton en hem werd verteld om dat 'strategisch' te doen. Verstappen minderde significant vaart in bocht 26, maar het was duidelijk dat geen van beide coureurs de leiding wilde hebben ter hoogte van de DRS-detectielijn (kort voor bocht 27, red.)." "Verstappen heeft aan de stewards uitgelegd dat hij zich afvroeg waarom Hamilton hem niet inhaalde. Hamilton liet aan de stewards weten dat hij geen idee had waarom Verstappen van het gas ging, en dat hij niet op de hoogte was dat de Nederlander de positie terug ging geven."
Wat gaf de doorslag?
De stewards leggen vervolgens uit wat er volgens hen uiteindelijk voor zorgde dat de Nederlander een straf kreeg. "Hetgeen dat de doorslag gaf, was voor de stewards dat Verstappen plotseling en significant op de rem ging staan (met een kracht van 69 bar), waardoor hij een deceleratie ervaarde van 2,4g." Ze erkennen dat Hamilton inderdaad Max in had kunnen halen. "Terwijl we snappen dat Hamilton inderdaad Verstappen in had kunnen halen toen hij afremde, snappen we dat zowel hij als Verstappen niet de eerste wilde zijn die voorbij de DRS-detectielijn reed." "Het plotselinge remmen van Verstappen wordt echter door de stewards beschouwd als erratic (onberekenbaar, red.) en daarom de voornaamste oorzaak van de crash. Daarom is de standaard straf voor dit soort incident, tien seconden, uitgedeeld", zo sluit men de uitleg af. Door de straf viel Verstappen tien seconden terug. Omdat hij een voorsprong had van zo'n zestien seconden op Bottas, verandert het uiteindelijk niets aan de uitslag.
Meest gelezen