Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 18.056
  • 3 LEC + 18.985
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 LEC + 2.724
  • 3 BOT + 18.960
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 BOT + 24.928
  • 3 LEC + 30.117
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
  • 1 VER LAP 64
  • 2 VET + 7.333
  • 3 KVY + 8.305
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 17.796
  • 3 VET + 61.433
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
  • 1 LEC LAP 44
  • 2 HAM + 0.981
  • 3 BOT + 12.585
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
  • 1 LEC LAP 53
  • 2 BOT + 0.835
  • 3 HAM + 35.199
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep

Kwalificatie

  • 1 LEC 1:36.217
  • 2 HAM 1:36.408
  • 3 VET 1:36.437
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
sgp Uitslag Quali
Start GP Singapore
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Waarom Verstappen zeker niet kansloos is voor een topklassering in GP Canada

Max Verstappen start de Canadese Grand Prix vanaf een negende positie, zijn slechtste startplaats van 2019. Reden tot wanhoop is er echter niet.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

De negende startpositie, na een elfde tijd in de kwalificatie, is geen afspiegeling van de ware snelheid van de Red Bull. Max Verstappen was bezig met een snelle ronde en zou probleemloos in Q3 zijn gekomen, ware het niet dat Kevin Magnussen zijn Haas in de muur parkeerde in de slotseconden van Q2. In een klap waren de kansen op een goede kwalificatie verkeken.

Verstappen deed het na de kwalificatie af als 'pech', maar Red Bull wachtte zeer lang om de call te maken om te wisselen van de medium naar de soft band. Net als Ferrari en Mercedes wilde het team haar snelle tijd in Q2 rijden op de medium band, omdat deze band tijdens de race een voordeel heeft ten opzichte van de soft band. De zachtste band is sneller over een ronde, maar slijt zeer snel in Montreal. Het plannetje van Red Bull mislukte, door de kleine onderlinge verschillen.

Pas in de slotminuten werd Verstappen de baan opgestuurd op het rode rubber, om zich zo veilig te rijden voor een plekje in Q3. Dat plan mislukte compleet. Een blik op de startopstelling en de verschillen tussen de coureurs, leert dat een derde startpositie mogelijk was geweest. Het gat tussen nummer twee, Lewis Hamilton, en nummer drie, Charles Leclerc, was zeer groot. De vierde tijd van Daniel Ricciardo, vlak achter de Ferrari-coureur is een tijd die Verstappen met speels gemak verbeterd zou hebben.

Waar verliest Red Bull het?
Bij het analyseren van de sectortijden moet niet gekeken worden naar de snelste sectortijden van de kwalificatie. Dit om de eenvoudige reden dat Verstappen niet deelnam aan Q3: de sessie waarin de motoren 100% open zijn geschroefd, er nog meer rubber op de baan ligt en de coureurs tot het uiterste gaan.

De tijden in Q2 en VT3 een betere houvast, waarbij Verstappen in de eerste en tweede sector prima mee kon komen, maar in de laatste sector een halve seconde per ronde verliest ten opzichte van Ferrari. Een kleine 20 seconden rijden de mannen daar volgas, iets waar alleen vermogen belangrijk is. Het verlies ten opzichte van Mercedes is in alle sectoren aanwezig en bedroeg op het rechte stuk een drie tienden.

Slechte kwalificatie biedt mogelijkheden
Doordat Verstappen als elfde afgevlagd werd heeft hij de vrije bandenkeuze en kan hij, net als zijn concurrenten, op de medium band de race aanvangen. Iets dat oorspronkelijk al het plan was. Teamgenoot Pierre Gasly en de andere mannen tussen de posities vier en acht staan, met uitzondering van Valtteri Bottas, allen op de soft band. Voor de Red Bull-coureur is het zaak om deze binnen enkele ronden te passeren en daarna zijn eigen race te rijden. Qua tactiek heeft hij dezelfde mogelijkheden als de concurrenten voor hem.

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Volop kansen tijdens de race
Het is algemeen bekend dat de Honda-motor tijdens de kwalificatie meer tekort komt dan tijdens de race. De party modus van de Japanse krachtbron is minder sterk dan die van Ferrari en Mercedes. In de wedstrijd worden de motoren verder teruggeschroefd, waarbij de onderlinge verschillen kleiner zijn. Voor Verstappen betekent dit dat hij minder tijd verliest op de rechte stukken.

Bandenslijtage wordt cruciaal in Canada. Het wordt tijdens de race warmer dan de afgelopen dagen, met een temperatuur van ongeveer 28 graden. Op vrijdag en zaterdag zagen we een hogere slijtage van de achterbanden bij diverse teams, waaronder Ferrari. Als Red Bull de bandenslijtage onder controle weet te houden liggen er zeker kansen. In de afgelopen races was Verstappen sterker dan Vettel en Lecerc, al lijkt de polesitter nu buiten schootsafstand.

Last but not least, kent de Canadese Grand Prix vaak een verrassend verloop. De kans op een Safety Car is aanzienlijk, doordat de muren dicht naast de baan staan. In de vrije trainingen en kwalificatie zagen we diverse coureurs de muur raken. Mocht Verstappen naar het podium rijden, dan is het zeker niet voor het eerst dat hij dit na een indrukwekkende inhaalrace doet. Fraaie voorbeelden daarvan zijn de GP's van Amerika in 2018 en de GP van Brazilië in 2016.

Voorspel en win

Wie wint de Grand Prix van Canada 2019?

Speel mee en win een Max Verstappen cap.

Speel mee

8 reacties

    Breaking Ricciardo gediskwalificeerd na kwalificatie GP Singapore