Met een achterstand van negen tienden van een seconde op snelste man Lewis Hamilton sloot Max Verstappen de tweede vrije training af. De achterstand van Red Bull op Mercedes was op papier eigenlijk te groot, wetende dat het team van Verstappen en Alexander Albon de strijd met de Silberpfeilen aan wil gaan. Toch leek niemand zich bij Red Bull zorgen te maken over het grote gat. Teambaas Christian Horner niet, Max Verstappen niet. Was het Oostenrijkse team dan echt zo hard aan het sandbaggen? En hoe deden de andere teams het tijdens de vrije trainingen.
Red Bull nog niet op volle oorlogssterkte
Als we een blik werpen op de rondetijden, dan zien we dat Max Verstappen tijdens de tweede vrije training in de eerste sector al ruim drie tienden van een seconde verloor op Lewis Hamilton. De Nederlander was daarmee ook langzamer dan sommige coureurs uit het middenveld, wat er overduidelijk op duidt dat de Honda-motor nog niet op volle kracht draaide. Dat beeld werd bevestigd door Max Verstappen, die in gesprek met Ziggo Sport al aangaf dat hij zich geen zorgen maakte over de lage snelheden op de rechte stukken. Het geeft des te meer aan hoe veel vertrouwen hij erin heeft dat het gat naar Mercedes op zaterdag (grotendeels) kan worden gedicht. In de tweede sector zat Verstappen dicht op Mercedes, wat er wederom op duidt dat het met de downforce van de Red Bull RB16 wel goed zit, maar dat de motor inderdaad nog niet op volle toeren draait. Concurrent Mercedes weer erop dat Red Bull met meer vleugel reed. Ook werd de snelste ronde van de Nederlander gehinderd door een kapotte voorvleugel, waardoor de achterstand van negen tienden een seconde al enigszins vertekend was, zelfs met teruggeschroefde motor. Verstappen verloor in de laatste sector - waar zijn voorvleugel beschadigd raakte - ruim een halve seconde op Hamilton. Red Bull-teambaas Horner vertelde tegenover Sky Sports dat de vrijdag bij Red Bull nog niet om snelheid draaide. "Het circuit was nog vers en we wilden veel data verzamelen van nieuwe onderdelen. Zaterdag wordt het pas echt spannend", aldus de Brit. Tekst gaat verder onder de afbeelding .
Mercedes ouderwets snel
Het feit dat het gat tussen Mercedes en Red Bull tijdens de eerste twee vrije trainingen op het oog waarschijnlijk groter was dan in werkelijkheid, neemt natuurlijk niet weg dat Mercedes weer ijzersterk aan het seizoen is begonnen. Oerdegelijk en snel, zo zou je de vrijdag van Mercedes samen kunnen vatten. De Silver Arrows , die vanaf heden in het zwart zijn gehuld, lieten de concurrentie ver achter zich. Zowel Lewis Hamilton als Valtteri Bottas waren vrijdagavond dan ook te spreken over de Mercedes W11. De regerend wereldkampioen was zeer positief gestemd. "We hebben weer een stap vooruit gemaakt ten opzichte van vorig jaar", terwijl Bottas merkte dat het elke ronde beter ging. "Stap voor stap maakten we progressie." Maar dat Red Bull beter kan, weet ook Mercedes. "Je moet de tijden met een korreltje zou nemen", zei Hamilton na afloop. Zaterdag en zondag zullen de omstandigheden op de Red Bull Ring bovendien een stuk anders zijn dan op vrijdag. Met temperaturen die richting de dertig graden gaan wordt het interessant om te zien hoe Mercedes het afgaat, gezien de koelingsproblemen die ze afgelopen jaar hadden, maar dit jaar claimen te hebben opgelost. Een kanttekening is natuurlijk ook dat we van Mercedes niet weten in hoeverre zij al het achterste van hun tong lieten zien. De geschiedenis leert ons dat ook zij nog zeker sneller zullen en kunnen tijdens de kwalificatie. Het wordt zeer interessant om te zien of Red Bull zich tijdens de kwalificatie kan meten met Mercedes. Tekst gaat verder onder de afbeelding
Racing Point de lachende derde?
Achter Mercedes en Red Bull lijkt het een pijnlijk verhaal te worden voor Ferrari. De Italianen vrezen het ergste, temperden al wekenlang de verwachtingen en vrijdag bleek waarom. De Ferrari komt op vele vlakken te kort. Ondanks een snelle ronde in de tweede vrije training van Sebastian Vettel, waarmee hij vierde werd, lijkt Ferrari blij te moeten zijn als ze in Oostenrijk überhaupt aanspraak kunnen maken op een podiumplek. De problemen bij Ferrari, veroorzaakt door een fout in het design van de auto, zijn groot en Racing Point is hen mogelijk voorbijgestreefd in de pikorde. Vettel vreesde zelfs dat de Scuderia het gevecht met McLaren en Renault aan moet gaan tijdens de kwalificatie. Of het echt zo ernstig is gesteld met de Ferrari SF1000 valt nog te bezien, maar de Italianen lijken zich zeker niet rijk te rekenen. Het lijkt in ieder geval wel zeker te zijn dat Racing Point het middenveld in Oostenrijk aan zal voeren. De concurrentie zag de bui al hangen en zowel McLaren als Renault en AlphaTauri bevestigden dat hun concurrent met kop en schouders boven het middenveld uitstak. Achter Racing Point zal het razendspannend worden tussen McLaren en Renault. AlphaTauri, dat vooraf werd gezien als uitdager van McLaren en Renault, lijkt momenteel nog een te grote achterstand te hebben op de rest van het middenveld. Vanmiddag om 15:00 uur moeten de teams met de billen bloot tijdens de kwalificatie. Even na 4-en weten we wie de eerste pole van 2020 pakt en of Verstappen een wapen heeft om het gevecht met Mercedes aan te gaan.
Meest gelezen