Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Waarom Verstappen zich zorgen moet maken om technisch probleem bij Red Bull

Max Verstappen had tijdens de tweede vrije training in Canada last van een groot ERS-probleem. Na afloop liet de Nederlander duidelijk zijn zorgen blijken en dat is niet meer dan terecht.

Verstappen problem FP2 Canada
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

"Helaas hebben we niet veel kunnen rijden. Ze vroegen me binnen te komen vanwege elektrische problemen die ze op dit moment aan het onderzoeken zijn. Ik had graag meer gereden, maar het belangrijkste is dat we erachter komen wat er met de auto aan de hand is en wat dit voor consequenties heeft voor dit weekend en de rest van het jaar."

Was getekend: Max Verstappen, na de tweede vrije training voor de Grand Prix van Canada. De 26-jarige Nederlander moest zijn rokende RB20 al vrij vroeg in de garage parkeren. Het probleem? Een fout aan het ERS-systeem. De monteurs mochten de auto eerst niet aanraken wegens de veiligheid en hadden daarna zelfs een slijptol nodig om dichter bij de oorzaak van het probleem te komen. Er zat echt iets niet goed.

De problemen hebben normaal gesproken geen invloed op de uitslag van de Grand Prix van Canada indien Red Bull de oorzaak kan vinden, maar Verstappen loopt dus toch met zorgen rond. Gek is dat niet, want ieder motoronderdeel is cruciaal in de Formule 1. Het ERS-systeem wordt officieel als Energy Store aangeduid en als coureur mag je per seizoen twee van die onderdelen gebruiken. Bij een volgende wissel volgt er een gridstraf. En laat dit nu al de tweede Energy Store van Verstappen zijn...

Kampioenschap

Mocht het systeem echt stuk zijn, kan Red Bull waarschijnlijk in eerste instantie naar de eerder gebruikte Energy Store switchen. Het hoeft dus niet gelijk op een gridstraf uit te draaien. Het probleem is wel dat Verstappen het daar dan het volledige seizoen mee moet doen en er nog veel races op het programma staan. Een (noodgedwongen) wissel en een gridstraf liggen constant op de loer.

Groter zijn misschien de zorgen over de betrouwbaarheid. Oké, Verstappen kende pas twee incidentjes dit seizoen, maar het doorgaans onaantastbare Red Bull laat toch steeds vaker steekjes vallen. In Australië verloor Verstappen kostbare punten door een probleem bij de remmen, nu gaat er waarschijnlijk een ERS-systeem letterlijk in rook op. Vergeet ook niet dat er schade aan andere onderdelen kán ontstaan en Red Bull juist voor dit weekend bijna de gehele motor van Verstappen heeft vervangen. Het roept ook de vraag op of Red Bull de limieten overschrijdt met de RB20. Fijn is het in ieder geval niet, zeker nu de strijd om het kampioenschap langzaam lijkt los te barsten.

Dit gebeurt namelijk allemaal op het moment dat Ferrari en McLaren een bedreiging voor Red Bull beginnen te vormen. Het gaat Verstappen de laatste weken niet makkelijk af qua snelheid en nu komt daar ook nog een technisch probleem bij. Zijn zorgen komen daarom ook niet helemaal uit de lucht vallen, want er begint wel een optelsom van problemen zichtbaar te worden. De RB20 is niet langer onaantastbaar, Charles Leclerc komt steeds dichterbij in de WK-stand en deze technische problemen kunnen dan ontzettend kostbaar zijn. Keren Verstappen en Red Bull het tij op zaterdag en zondag? Het team kan immers wel een fijne opsteker gebruiken. 

Moeten Verstappen en Red Bull zich zorgen maken? Laat het weten in de poll.

Voorspel en win

Voorspelgame visual 2024

Wie wint de Grand Prix van Canada 2024?

Speel mee en maak kans op een prachtige drivers cap van Max Verstappen!

Speel mee

Praat mee!

Viaplay
x
24 uur Le Mans Indrukwekkende De Vries teleurgesteld ondanks P2: "Dit doet pijn"