Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Verstappens nieuwe mega Red Bull-contract de enige logische stap is

Max Verstappen staat op het punt om zijn Formule 1-contract met Red Bull Racing te verlengen. Het lijkt de enige logische optie. Waarom? Dat leggen we je graag uit.

Zeven seizoenen is Max Verstappen al aanwezig in de Formule 1. De Nederlander is vorige week in Barcelona begonnen aan zijn achtste seizoen in de koningsklasse van de autosport. Dat doet hij op een andere manier dan vorig jaar, want hij mag zichzelf nu de regerend wereldkampioen Formule 1 noemen. En dat op pas 24-jarige leeftijd. Maar waarom op dit moment, terwijl zijn oude contract nog tot en met 2023 door zou lopen? We nemen de beslissing van Verstappen en Red Bull onder de loep.

Wereldkampioen

Belangrijk is natuurlijk dat Max Verstappen net wereldkampioen is geworden, zoals we eerder al zeiden. De Nederlander werd al gezien als een van de beste coureurs, zo niet de beste, die er op dit moment is, en zijn prestaties van vorig jaar zorgen ervoor dat hij gewilder is dan ooit. Bovendien is zijn marktwaarde daardoor nog verder omhoog geschoten en ligt die nu nog hoger dan hij al lag. Niet alleen is hij een wereldkampioen, hij is pas 24 jaar en kan op papier nog minstens vijftien jaar door. Als we kijken naar Alonso dan zou de Nederlander in 2040 nog in de Formule 1 kunnen rijden! Doordat Verstappen kampioen is geworden, kan hij in principe ook meer salaris en betere voorwaarden afdwingen bij Red Bull, dat hem natuurlijk andersom maar al te graag wil behouden.

Red Bull houdt van Verstappen

Dat Red Bull maar al te graag diep in de buidel tast om Verstappen aan boord te houden, is niet meer dan logisch. Helmut Marko en co hechten veel waarde aan hun eigen 'jeugdproduct' en dat is en zal de regerend wereldkampioen altijd zijn. Binnen het team is alles koek en ei en iedereen werkt graag en goed met elkaar samen. Verstappen is recht door zee en laat van zich horen, iets wat men bij Red Bull alleen maar waardeert. De Limburger blijft altijd realistisch en weet dat hij kampioen kan worden, zo lang hij maar een winnende auto heeft. Heeft hij dat niet, dan laat hij dat ook horen, zonder dat hij daarmee de relatie schaadt. Het team heeft de groei van Max de afgelopen jaren meegemaakt en wil maar al te graag zien waar deze eindigt. Na bijna zes jaar van samenwerking hoopt iedereen bij het team dat er nog vele jaren bijkomen.

Verstappen houdt van Red Bull

"Kunnen we dit nog vijftien jaar doen?", riep Verstappen toen hij zich vorig jaar in Abu Dhabi kroonde tot wereldkampioen. Natuurlijk was dat in een vlaag van emotie, maar het zegt genoeg over wat hij voelt bij Red Bull. Hij is onderdeel van de familie en niet zomaar een coureur. De relatie met iedereen is zeer goed. Christian Horner, Helmut Marko, Adrian Newey, Gianpiero Lambiase en noem ze maar op, iedereen spreekt zeer positief over de Nederlander. Waarom zou je dan verkassen naar een ander team, waar er helemaal geen enkele garantie is of ze op een zelfde manier met je om zullen gaan?

Geen 'ruimte' bij andere F1-teams

Stel dat Verstappen wel buiten de deur zou kijken, dan zou hij zich ook snel realiseren dat Red Bull de enige juiste plek is. Als we kijken naar de drie andere 'topteams', dan heeft elk team zich al vol gefocust op haar eigen stercoureur. Natuurlijk bestaat een team uit twee coureurs, maar de laatste jaren werd het weer duidelijk dat een team er baat bij heeft als een van die coureurs de aangewezen nummer een is. Bij Mercedes is Lewis Hamilton nog altijd de man. Zodra hij afzwaait, staat George Russell al klaar om hem in die rol op te volgen. Bij Ferrari is Charles Leclerc de ster van de toekomst. Dat zagen we wel toen hij binnen twee jaar Sebastian Vettel buitenspel zette. Carlos Sainz hoopt eenzelfde status te verkrijgen, maar de vraag is of hij op gelijke hoogte met Leclerc kan komen binnen de Italiaanse Scuderia. Tot slot zien we ook bij McLaren dat Lando Norris nu de man van de toekomst is. Daniel Ricciardo werd twee jaar geleden met veel bombarie aangekondigd als de grote man, met Norris daarachter als lange termijn-project. De jonge Brit lijkt nu echter al voorbij te zijn gestreefd aan Daniel en werd recent vastgelegd tot en met het jaar 2025. Bij Red Bull is Verstappen de aangewezen man om de titels aaneen te rijgen. Vorig jaar zagen we ook dat Sergio Perez niet aan hem wist te tippen en vaak als pion werd gebruikt in het gevecht met Mercedes. De kans is groot dat elke tweede coureur bij de Oostenrijkse renstal in de toekomst zo'n rol zo nu en dan zal gaan vervullen.

Beste personeel en faciliteiten

Niet alleen zit Verstappen gebakken omdat hij bij Red Bull de nummer een is, ook het personeel om hem heen is de crème de la crème van de Formule 1. Met mannen als Adrian Newey en Christian Horner weet Verstappen dat zijn team altijd mee zal draaien in de top. Zelfs als hij misschien geen titelwinnende bolide heeft, dan kan hij er op rekenen dat hij meedraait in de top drie of vier teams. Red Bull bivakkeert namelijk al jaar en dag in de bovenste regionen van het klassement. Dat komt omdat zijn team de kennis in huis heeft en ook qua faciliteiten bij de absolute top te horen.

Rooskleurige toekomst

We mogen dan ook stellen dat de toekomst van Red Bull rooskleurig is. Meer dan alleen vanwege het personeel en de faciliteiten. Red Bull heeft simpelweg haar zaakjes goed op orde. Met het vertrek van Honda leek het even spannend te worden, maar de renstal pakte doortastend door en zette gewoon eventjes haar eigen motorproject op. De kans is aanwezig dat Red Bull binnenkort een deal sluit met Volkswagen, dat graag als motorleverancier in de sport wil stappen. Tel dat op bij de lucratieve deals die de renstal de afgelopen weken sloot, met Oracle en met Bibit, en dan hoeft Red Bull zich nergens zorgen om te maken.

Budgetplafond coureurs

Tot slot is de kans aanwezig dat er ergens de komende jaren een budgetplafond wordt ingesteld voor de coureurssalarissen, of dat deze mee worden geteld met het huidige budgetplafond. In dat geval zou Red Bull nooit een megasalaris van tientallen miljoenen kunnen betalen. Het moge duidelijk zijn dat Verstappen het zeker niet voor het geld doet, maar momenteel werkt het gewoon zo dat hij een salaris van tientallen miljoenen waard is. Als Red Bull dan bereid is om dat te bieden, dan is het logisch dat het management van Max gaat voor het maximale. Met de gedachte dat het in de toekomst misschien wel eens veel minder kan gaan zijn, dan is het ook slim om nu al te verlengen. Wie weet hoe snel het budgetplafond voor salarissen er komt.

Conclusie

Na bijna acht jaar deel uit te hebben gemaakt van het Red Bull-programma, is Max Verstappen onlosmakelijk verbonden aan Red Bull en andersom. Dat de twee partijen er voor kiezen om vroegtijdig het contract open te breken en te verlengen, met daarbij ongetwijfeld een substantiële salarisverhoging, getuigt van wederzijds respect. Bedenk daarbij dat Verstappen vorig jaar op pas 24-jarige leeftijd de eerste wereldtitel sinds 2013 heeft geschonken aan Red Bull en het team hem andersom zijn eerste wereldtitel heeft bezorgd, en dan kan je je wel voorstellen dat de twee met elkaar door willen gaan. Of het uiteindelijk die vijftien jaren zullen worden waar Verstappen het over had, dat moet nog blijken, maar voorlopig zijn de twee partijen nog niet van elkaar af. Ongetwijfeld zal Verstappen een of meerdere clausule(s) in zijn contract hebben staan, waardoor hij bij wanprestaties van het team vroegtijdig het schip kan verlaten.

Viaplay
x
Max "Wolff zei tegen Verstappen: 'Neem Marko mee naar Mercedes'"