Na een tegenvallende start van het seizoen voor Red Bull staat een van de eerste upgrades gepland voor de Grand Prix van Emilia-Romagna. Zoals al langere tijd wordt geroepen, worden er een aantal aanpassingen getest aan de RB18, waaronder het broodnodige 'dieet' van de te zware auto. Zoals onder andere topontwerper Adrian Newey uitlegde, wint een bolide per tien kilo ongeveer drie tot vier tienden van een seconde per ronde. Een van de problemen bij de RB18 kan in Imola dus al (deels) worden opgelost, maar het team van Max Verstappen kan vrijwel geen risico nemen. Dit heeft alles te maken met het eerste sprintweekend van het Formule 1-seizoen.
Het probleem voor Red Bull en Verstappen
Voor de eerste keer dit jaar worden de F1-fans getrakteerd op een sprintrace, waarvoor ook het weekend er anders uitziet. Op vrijdag wordt de eerste training verreden, waarna de teams en coureurs gelijk kwalificeren voor de sprintrace. Zaterdag is er een tweede vrije training, waarna de sprintrace wordt gehouden. Tijdens deze tweede training mag er echter niet meer aan de afstelling van de RB18 (en de andere bolides natuurlijk) worden gesleuteld. Red Bull & concurrenten hebben dus één uur om zich voor te bereiden op het weekend, alvorens de parc fermé regels ingaan. Volgens teambaas Christian Horner kunnen hierdoor geen grote updates worden getest. "Ik zou niet zeggen dat we een groot pakket meenemen", zegt hij ten overstaan van onder meer RacingNews365. "Het hoort allemaal bij de evolutie, maar het is natuurlijk een sprintrace. Je krijgt erg weinig tijd om dit soort dingen (upgrades) te evalueren. Je hebt maar één sessie voor de kwalificatie, dus we moeten erg zelfverzekerd zijn over wat we uitproberen."
Horner: 'We gaan de goede kant op'
Er kan dus geen compleet nieuwe filosofie getest worden, maar er zullen wel aanpassingen komen waar Red Bull al het volste vertrouwen in heeft. Daarbij scheelt het nog dat concurrent Ferrari haar eerste thuisrace van het seizoen heeft, waardoor ook zij geen grote verrassing zullen meenemen naar Imola. Ferrari heeft het echter minder hard nodig dan Red Bull, simpelweg omdat ze de snelste auto van het veld hebben en al aardig wat punten voorstaan. Horner is echter optimistisch over de gang van zaken bij Red Bull: "Het hoort allemaal bij de evolutie van deze auto's", zegt hij met het oog op de 'stap voor stap' benadering bij de RB18. "Als we langzamerhand meer leren over de banden en de performance van de auto's, dan krijgen we langzaam de ontwikkelingsrichting te zien. Na de eerste paar races van het seizoen is dat veel duidelijker, zodat we deze 'rode draad' de rest van het seizoen kunnen volgen."
Meest gelezen