Is er überhaupt toekomst voor Sebastian Vettel bij Ferrari? Welnu, een goed verstaander heeft slechts een half woord nodig… Ferrari heeft Sebastian Vettel voor 2021 een aanzienlijk verslechterd contract aangeboden. Minder salaris, en slechts een eenjarige verlenging. Dat is niet ingegeven door de coronacrisis. Het is de Italiaanse manier om de viervoudig wereldkampioen subtiel richting uitgang te duwen. Ach, natuurlijk mag Seb nog wel even blijven als hij echt wil. Maar reken vooral niet op al te veel aandacht. Het getuigt van weinig liefde en respect. Vettel mag van teamchef Matteo Binotto de rol vervullen die Felipe Massa tussen 2010 en 2013 naast Alonso vervulde. Of Kimi Räikkönen naast Vettel tussen 2014 en 2018. Vettel als brave wing-man, de rustige routinier, de volger, de slippendrager, de man die kroonprins en troetelkind Charles Leclerc met raad en daad mag bijstaan in zijn gooi naar wereldgoud. Want er is maar een echte titelkandidaat bij de Scuderia en die luistert naar de naam Charles Leclerc. Vettel heeft die kansen op een nieuwe titel de afgelopen jaren meermaals vakkundig zélf om zeep geholpen, met uitglijders en crashes, en dat is de Ferrari-directie natuurlijk niet ontgaan. Vettel is vooral nog een jaartje bruikbaar om zijn technische input, om zijn routine, en meer niet. Het is niet voor niets dat Leclerc Vettel graag nog even ziet blijven. Juist, vanwege die kennis en ervaring. "Sebastian heeft een immorele aanbieding gehad van Ferrari, met een aanzienlijk lager salaris en waarschijnlijk zonder de status van eerste coureur", analyseert de Duitse Sky-commentator Sacha Roos onomwonden die op goede voet staat met de 32-jarige coureur uit Heppenheim. "Het zou mij niet verbazen dat Sebastian dit niet kan accepteren en dan tekent hij niet bij. Dat zou de weg vrijmaken voor de komst van Carlos Sainz." En Vettel? Die maakt met liefde de omgekeerde beweging richting McLaren, dat in 2021 immers motoren geleverd krijgt van Mercedes. Voor de directie van Daimler-Benz de ultieme droom: Sebastian Vettel die powered by Mercedes zijn vijfde wereldtitel behaalt. Een soortgelijke droom die overigens tien jaar geleden ook bestond, destijds met Michael Schumacher, Vettels grote idool. Maar dat ter zijde. McLaren hoeft voor Vettel sportief gezien bepaald geen teruggang te betekenen, in tegendeel. De renstal uit het Engelse Woking maakt sinds de aanwezigheid van de Duitse teamchef Andreas Seidler formidabele progressie, en dat is de nog immer eerzuchtige oud-kampioen bepaald niet ontgaan. "Sebastian en Andreas Seidl kennen elkaar goed van hun gezamenlijke tijd bij BMW", weet Roos. "Voor Vettel draait het niet om geld. Hij is alleen geïnteresseerd in het rijden met een succesvolle auto voor een team waar hij de status geniet die hij in zijn ogen verdient. Die Mercedes-motoren zouden aantrekkelijk kunnen zijn voor Vettel, aantrekkelijker in ieder geval dan slechte voorwaarden en tweede viool spelen bij Ferrari. De omstandigheden zijn bij McLaren voor hem misschien beter dan bij Ferrari, waar hij tweede man is achter Charles Leclerc." Glashelder wat het pad moet zijn van Sebastian Vettel. Het is de weg die leidt naar Woking. Een Duitse coureur, met Duitse motoren en een Duitse teamchef. Hoe mooi wil je het hebben, Sebastian Vettel? Eigenlijk zijn er louter pluspunten voor hem. Op één niet te onderschatten factor na: met Lando Norris komt hij opnieuw een van talent overlopende jonge coureur tegen, die bovendien intens geliefd is bij de teamleiding. Wat Leclerc is voor Maranello, is Norris voor Woking. Of Vettel tegen die uitdaging is opgewassen, zal moeten blijken.
Meest gelezen