Sinds 2022 zien we jaar op jaar steeds meer zwart terugkeren in de liveries van vrijwel elk team. Wat zwart is, is eigenlijk 'naakt' carbon. Met andere woorden, het zijn delen van de auto die op geen enkele manier voorzien zijn van verf of wrapping.
Dat deze trend in 2022 is ingezet, is niet verwonderlijk. Het was het eerste jaar onder de nieuwe reglementen die de auto's een stuk zwaarder maken. Sterker nog, het aantal teams dat onder het minimumgewicht wist te blijven, was op één hand te tellen. Door het beperken van de hoeveelheid verf op de auto, wat toch een relatief zwaar goedje is, werden belangrijke (kilo)grammen uitgespaard. Alfa Romeo-teammanager rekende in 2023 voor dat met een volledig gekleurde livery ongeveer 6 kilo aan verf gemoeid is.
In het tweede jaar van de nieuwe regels (2023) doken vrijwel alle teams wél onder dit gewichtslimiet, mede geholpen door andermaal het sterk staaltje verfbesparing. Waarom zien we dan dit jaar alsnog wéér naaktere bolides?
Gewichtsbesparing is één, gewichtsverdeling is twee. Hoe meer je onder de gewichtslimiet zit, hoe meer kilo's je ergens toe zal moeten voegen. Dat is voordelig, want die kilo's zijn naar eigen inzicht te plaatsen in het chassis. Doorgaans wil je het gewicht zo laag mogelijk in de auto hebben voor een gunstiger zwaartepunt van de auto.
Door gewicht over de lengte van de auto te verplaatsen, kan je ook weer spelen met de balans van de auto, afhankelijk van hoe de auto zich zonder dat balastgewicht gedraagt.
Naakt carbon als prominent onderdeel van de auto. Mooi? Daar zijn de meningen over verdeeld. Functioneel? Dat zeker, maar kijk niet vreemd op als dit op enig moment verboden gaat worden, want ontegenzeggelijk gaat er toch een stukje brand identity verloren als de auto's over de hele linie meer op elkaar gaan lijken.
Anderen bekeken ook:
Scoort Feyenoord tegen Manchester City? Dan keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!