Carlos Sainz had een vrijwel vrije keuze: Williams, Audi, of toch Alpine? Eén privateer, tegenover twee fabrieksteams en toch wint de kleine privateer die Williams is. Logisch? Misschien toch wel. Voor Sainz kan Williams de goede keuze zijn, andersom is Williams voor Sainz een pure aanwinst.
De laatste jaren moest Williams het doen met coureurs zonder ook maar één Grand Prix overwinning op zak. De laatste is Robert Kubica in 2019, wiens cv overigens beperkt bleef tot die ene overwinning in Canada 2008. De laatste coureur daarvoor was Felipe Massa, die na 2017 afscheid nam van het team.
Een winnende coureur brengt altijd meer exposure en kennis met zich mee, zeker als die overwinningen recent geboekt zijn. Sainz is één van winnaars van het huidige seizoen en een man in vorm. Hij heeft zijn leeftijd, in tegenstelling tot Kubica en Massa voorheen, nog redelijk mee en mag als lid van de generatie Verstappen nog altijd 'jong' genoemd worden.
Een man voor het moment dus, maar ook een man voor de toekomst, een man die bovendien gekoppeld wordt aan iemand die ook al lovende kritieken kreeg, Alexander Albon. Voor het eerst sinds hele lange tijd opereert Williams met twee coureurs die daar rijden vanwege hun verdienste en niet vanwege financiële backing. Met alle respect Logan Sargeant, Nicholas Latifi en Sergey Sirotkin...
Anderen bekeken ook:
Een goed verhaal
Een sterk rijderspaar dus, daar zullen weinigen aan twijfelen, maar wat maakt Williams andersom ook de goede keuze voor Sainz als hij ook blind voor Alpine of Audi had kunnen kiezen? Hij zelf zal het enige echte antwoord kunnen geven, maar bepaalde aspecten zullen zonder meer mee hebben gespeeld.
Van die drie teams heerst momenteel de meeste rust bij Williams. Bij zowel Audi als Alpine rollen koppen in het topmanagement van het team. Niet lekker een kleine anderhalf jaar voordat de nieuwe reglementen ingaan. Audi is als naam natuurlijk prachtig, maar hoe je het ook wendt of keert, het is een onbewezen project met een nog onbewezen motor op de testbank. En als het huidige Stake de basis moet vormen voor alles wat het met chassis te maken heeft, dan is het niet ondenkbaar dat Sainz daar in gedachte in potlood een minnetje bij heeft gezet.
Alpine dan. Ja, het rommelt, maar het lijkt er sterk op dat ze vanaf 2026 met de Mercedes-motoren gaan rijden. We weten van Mercedes dat die in theorie een dijk van een nieuwe motor kunnen bouwen, dus dat moet Sainz dan toch wel over de streep trekken? Zo werd volop geredeneerd. Maar vergeet niet dat diezelfde motor óók in de Williams komt te liggen.
Sainz zal de vooruitzichten van de drie teams naast elkaar hebben gelegd en uiteindelijk toch bij Williams het meeste potentieel hebben gezien, waarbij we weten dat teambaas James Vowles een goed verhaal weet te brengen, terwijl het bij die andere twee teams maar de vraag was wie op wat moment welk verhaal kon overbrengen.
Ook interessant:
Verstappen is alle Red Bull-basiselementen voor succes kwijt
Perez, Red Bull, Mercedes... wat moet je daar nou van zeggen? Niks, want dan doen de heren Dimmers, Coronel en Mosterdijk voor je! Jij hoeft alleen maar achterover te leunen met deze kakelverse nieuwe F1-podcast.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!