Mercedes-teambaas Toto Wolff denkt dat er te zwaar wordt gewogen aan de crash van Max Verstappen afgelopen weekend. Hij zag hoe zijn eigen coureur een tik gaf aan de Nederlander, die snoeihard in de bandenstapels vloog. De discussie over de straf en het incident kwamen volgens de teambaas vooral voort uit het feit dat de crash op hoge snelheid plaatsvond. "Als het in een bocht met lage snelheid of een medium snelle bocht bocht was geweest waar Max was gecrasht, dan zou er geen grote discussie zijn geweest", oordeelt de Oostenrijker. "Of in ieder geval minder discussie. Het was echter een impact op hoge snelheid." "Het is een bocht die ballen vergt als je er in je eentje vol gas er doorheen gaat, maar de coureurs moeten elkaar ruimte laten. Dat was niet het geval en de stewards vonden tien seconden een goede straf. Ik denk omdat beide coureurs schuld hadden, niet eentje, het ligt altijd genuanceerder", aldus de Mercedes-teambaas. Na de crash hoorden we hem op de radio praten over een mail die hij naar FIA-wedstrijdleider Michael Masi had gestuurd. Deze zzijn mails tijdens een race niet te hebben gelezen, dus hij moest het zelf maar gaan vertellen. Dat deed hij ook, want hij ging op bezoek bij de stewards toen zij aan het delibereren waren of ze een straf uit gingen delen aan een van de twee coureurs. Christian Horner, teambaas van Red Bull, liet ook van zich horen via de radio. Tegelijkertijd vond hij het not done dat zijn collega-teambaas langs de stewards ging om hen 'te beïnvloeden'. In gesprek met onder meer RacingNews365 wordt Wolff gevraagd of dat wel netjes is, om als teambaas de stewards te bezoeken. Hij vindt van wel. "Iedereen heeft een mening en dat is oke. Natuurlijk zal elk team een soort vooroordeel hebben over incidenten zoals deze. Mij was verteld dat er Red Bull-geschreeuw op de radio was richting Michael Masi toe over alles wat er mis is in de wereld", zo zegt hij gekscherend. "Toen ben ik naar de stewards gegaan en heb ik mijn mening gegeven, maar ik ben daar in mijn carrière al vaak genoeg geweest."
Meest gelezen