Deze vrijdagochtend werd de Formule 1-wereld heftig wakkergeschud. Honda zal in aanloop naar de nieuwe technische regels de sport gaan verlaten. De Japanse motorleverancier zal Red Bull en AlphaTauri achter zich laten, om zich zo te kunnen focussen op duurzamere energiebronnen buiten de koningsklasse van de autosport. Het heeft natuurlijk verregaande gevolgen voor Red Bull, AlphaTauri en ook voor Max Verstappen.
Geen motoren
Het eerste gevolg is natuurlijk heel logisch. Per 2022 zal Red Bull op zoek moeten naar een nieuwe motorpartner. Honda keert de sport de rug toe. Het zal geen gemakkelijke opgave zijn om een motorpartner te vinden. Na het vertrek van de Japanners zijn er nog drie motorpartijen over in de koningsklasse van de autosport: Mercedes, Renault en Ferrari. Eigenlijk wordt al heel snel duidelijk dat er maar één geschikte leverancier is. Concurrenten Mercedes en Ferrari zullen niet staan te trappelen om Red Bull van een motor te voorzien. Aangezien de motorformule al jaren hetzelfde is zullen motorfabrikanten van buitenaf ook niet snel in willen stappen, omdat ze dan al met een gigantische achterstand beginnen op de drie andere motorleveranciers. Renault is de enige optie die realistisch lijkt, al weten we allemaal hoe het eerste huwelijk tussen Red Bull en Renault afliep. Na vier wereldtitels in de periode 2010-2013 ging het na de overgang naar het hybride tijdperk aanzienlijk minder. Door vele betrouwbaarheidsproblemen, maar ook vanwege het tegenvallende vermogen, schakelde Red Bull na veel gekibbel verder en ging het de samenwerking aan met Honda. Verstappen en Renault waren niet bepaald vrienden in de tijd dat de Fransen motoren leverden aan Red Bull. De moeizame relatie krijgt nu dus mogelijk een vervolg, en dat zal de Nederlander niet heel blij maken. Kanttekening is wel dat de Renault-motoren er dit seizoen sterk uitzien, dus wie weet juicht de Red Bull-coureur een hernieuwde samenwerking wel toe.
Red Bull competitief?
Bij Honda was alles gericht op Red Bull. De Japanse krachtbron kon daardoor optimaal worden afgesteld op het chassis, terwijl het als klantenteam anders is. Als Red Bull de samenwerking aangaat met een andere leverancier, dan zal het team hoogstwaarschijnlijk het chassis aan moeten passen op de motor, in plaats van andersom. Gelukkig voor Red Bull komen er per 2022 nieuwe regels en kan de schade daardoor worden geminimaliseerd. Toch zal Red Bull als klantenteam altijd het tweede plan zijn. Weliswaar mag een motorleverancier geen onderscheid meer maken tussen haar eigen team en een klantenteam en moet het altijd hetzelfde materiaal leveren. Het feit dat alle kennis over de motor niet binnenshuis wordt opgedaan, is altijd een nadeel. Het is nu zaak om snel de knoop door te hakken, zodat er al snel kan worden begonnen met de optimale voorbereiding voor 2022.
Verstappen weg bij Red Bull?
Is dit de troefkaart voor Max Verstappen om Red Bull te verlaten? Hij heeft weliswaar een contract bij het team tot en met 2023, maar naar verluidt kan hij weg bij de Oostenrijkse renstal op het moment dat Honda niet meer de motorleverancier is of als Red Bull een klantenteam wordt. Aan die voorwaarden zullen vanaf 2022 dus worden voldaan. De vraag is natuurlijk waar Verstappen terecht kan. Red Bull gaf meteen na het vertrek van Honda aan dat het zelf wel in de sport zou blijven na 2021, maar gaf wel toe dat het voor een grote uitdaging staat. Een zoektocht naar een nieuwe motorleverancier is niet niks. In 2022 zijn er in ieder geval nog een hoop stoeltjes vrij en voor Verstappen zullen vele teams graag plaats maken. Verstappen, de ideale sportman, haalde in Rusland weer alles uit zijn bolide. Alles over zijn weekend, de wel-niet straf voor Lewis Hamilton en de 'winnende' Bottas bespreken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen in de nieuwste aflevering van de RacingNews365 F1-podcast, die hieronder is te beluisteren.
Meest gelezen