Het is algemeen bekend dat de Formule 1-teams tegenwoordig veel gebruik maken van de simulator. Ook tijdens een F1-weekend is er vaak een coureur actief in de simulator, om de teamgenoten op de baan te ondersteunen met nieuwe informatie. De simulatoren maken echter gebruik van de verzamelde data van op het circuit en die is van enkele 'nieuws' circuits nog niet aanwezig. Zo is het al 16 jaar geleden dat de Formule 1 nog in actie kwam op het circuit van Imola. Voor veel teams is er dan ook weinig data beschikbaar over het Autodromo di Enzo e Dino Ferrari, alleen AlphaTauri testte onlangs nog op het in Emilia-Romagna liggende circuit. Om toch data te verzamelen van circuits als Imola, de Nürburgring en Portimao maken de teams gebruik van een interessante tool. Zo wordt een circuit tot in de perfectie nagetekend door het gebruik van laserapparatuur. Die techniek is zover ontwikkeld dat men de baan volledig na kan maken, zo komt zelfs de korreligheid van het asfalt terug in de simulator. De geavanceerde manier van werken zorgt ervoor dat de teams waarschijnlijk toch met voldoende data op zak aan het raceweekend kunnen beginnen, wat ook zeker nodig zal zijn voor het raceweekend in Imola. Dat weekend bestaat immers uit slechts twee dagen, waardoor een aantal trainingen niet verreden zal worden. De verwachting is echter dat een aantal teams ook een bandentest zullen uitvoeren op het circuit in Portimao. Deze informatie is ook nodig voor bandenleverancier Pirelli, zij kunnen zo met zekerheid stellen of hun banden geschikt zijn voor het circuit en met welke bandenspanning er gereden zal moeten worden in Portugal. Het Italiaanse bandenmerk zal de verzamelde data delen met de overige teams die niet in actie zullen komen tijdens de speciale test.
Meest gelezen