In de Formule 1 zullen oude spullen vrijwel nooit voor succes zorgen. Het nieuwste van het nieuwste is noodzakelijk om mee te kunnen spelen om de knikkers. Daarom werken de teams gedurende een seizoen waanzinnig hard om updates te ontwikkelen die de auto nét dat beetje sneller kunnen maken dan die van de concurrent. Maar wat gebeurt er nu met Formule 1-bolides wanneer deze niet meer gebruikt hoeven te worden, als het jaar voorbij is en alle focus wordt gericht op het nieuwe seizoen? RacingNews365 neemt een aantal scenario's onder de loep. Een leven als museumstuk Voor een sport als de Formule 1, met zijn miljoenen fans wereldwijd, kan het niet anders dan dat bolides die verleden tijd zijn alsnog goed terechtkomen. En dat dat zo is, blijkt wel uit de vele musea, hotels, winkelcentra en andere plaatsen waar de bolides uiteindelijk voor even of langere tijd gestald worden. Gestript van alle technische onderdelen worden de auto's tentoongesteld als ware kunststukken . Sommigen kun je zelfs al met een beetje spaargeld op de kop tikken, om je woonkamer verder op te leuken. Verdwijnen in de handen van verzamelaars Over kopen gesproken, het is uiteraard ook goed mogelijk dat een Formule 1-auto in de handen van een verzamelaar belandt. In dit geval zijn het vaak de meer bijzondere bolides die verkocht of geveild worden. Neem bijvoorbeeld de Ferrari-kampioensauto's van Michael Schumacher, die zo nu en dan opduiken en vervolgens voor miljoenen euro's van eigenaar wisselen. Wie een minder populair exemplaar vindt, kan deze soms voor rond een ton oppikken, minder zelfs met een beetje geluk. Formule 1-teams bewaren ze zelf Wanneer een team iets heeft gemaakt waar het trots op kan zijn – een auto die het kampioenschap heeft gewonnen, bijvoorbeeld – dan wil het deze nog wel eens in eigen stal bewaren. Teams als Red Bull en Mercedes hebben zo hele opslagplaatsen waarin Formule 1-auto's worden bewaard. Het meest illustere voorbeeld is zonder meer de zogeheten 'Unit 2' van de Britse renstal McLaren, hieronder op de foto te zien. Hier bewaart het team al zijn auto's.
Racen, racen, racen Een Formule 1-auto die niet meer gebruikt hoeft te worden tijdens Grand Prix-weekenden, vindt toch regelmatig zijn weg terug naar het circuit. Wie over voldoende poen beschikt om de kosten van zulke uitstapjes voor zijn rekening te nemen, kan veel lol beleven tijdens specifieke race-evenementen. Hier en daar worden klassiekerwedstrijden door bijvoorbeeld de BOSS GP georganiseerd, waar onder andere oud-Formule 1-auto's aan de races mogen deelnemen – maar soms vind je ze ook terug bij 'hillclimb'-races. Banden oproken tijdens demonstraties Andere Formule 1-auto's worden door een aantal teams in een bepaalde poule bewaard, waarvan de bolides wereldwijd worden ingezet tijdens demonstraties voor fans. Red Bull is hiervan ongetwijfeld het beste voorbeeld: de Oostenrijkse renstal organiseert jaarlijks allerlei festivals waarbij oude auto's met luide V8-motoren voor de ogen van duizenden toeschouwers in het rond worden getold door gepensioneerde coureurs, jonge talenten en actieve Formule 1-coureurs. Ferrari Corse Clienti De meer vermogende Formule 1-fan kan aankloppen bij Ferrari voor het zogeheten 'Corse Clienti'-programma, wat losjes vertaald kan worden in 'racen met klanten'. Het principe is simpel: mensen kopen een formulewagen bij Ferrari, die vervolgens volledig wordt onderhouden en uitgevlogen naar speciale evenementen die door het iconische Italiaanse sportwagenmerk worden georganiseerd. Klanten krijgen tijdens de evenementen ondersteuning van oud-coureurs en hoeven enkel eigen kleding en een helm mee te nemen, al het andere wordt door Ferrari geregeld. Heb je enkele miljoenen te besteden, dan is dit een geweldige manier om dat voor elkaar te krijgen.
Meest gelezen