Een druk programma doemt op voor de Formule 1-liefhebbers. Goed, de 21 Grands Prix zijn er evenveel als dat er in 2018 werden gehouden, maar het jaar duurt twee weken langer. Dat komt omdat de Grand Prix van Australië een weekje naar voren is gehaald en het treffen in Abu Dhabi een week later plaatsvindt. De start van het jaar en het seizoensslot zijn zodoende respectievelijk eerder en later.
Voor de Nederlandse autosportfan is één van de belangrijkste vragen uiteraard: wat kan Max Verstappen bewerkstelligen in het nieuwe jaar? Is de Honda-motor, die achterin zijn Red Bull RB15 wordt gelegd, inderdaad een wonderwapen of rijdt de Nederlander wederom achter de absolute top aan? Kan Lewis Hamilton voor de zesde maal wereldkampioen worden, of steekt Sebastian Vettel er dit jaar wel een stokje voor? En wat zijn de mogelijkheden van Pierre Gasly en Charles Leclerc, die allebei de sprong naar een topteam mogen maken? De Dakar-rally trapt zoals gebruikelijk de racekalender van het nieuwe jaar af. In wisselende omstandigheden mogen onder meer Gerard de Rooij en de gebroeders Coronel zich een weg naar de eindstreep in Lima zien te banen, daar waarvandaan er overigens ook gestart wordt. Wie zorgt er voor Nederlands succes in Peru? Nyck de Vries zal in zijn derde Formule 2-seizoen proberen de stap naar de Formule 1 te maken. De Fries zag George Russell, Lando Norris en Alexander Albon, tegen wie hij het vorig jaar opnam, allemaal promoveren naar de koningsklasse. Richard Verschoor hoopt dat hij aan de bak mag in de klasse waarin De Vries actief is, maar de 18-jarige zou ook prima tevreden zijn met een seizoen in de nieuwe Formule 3-klasse. Aan de overkant van de plas is Rinus van Kalmthout op jacht naar een IndyCar-zitje. Als de Nederlander zijn succesjaar 2018 vervolg kan geven door kampioen te worden in de Indy Lights, start hij volgend jaar in de Indianapolis 500! Michael van der Mark en Bo Bendsneyder verdedigen de Nederlandse driekleur op de tweewielers. De 26-jarige Rotterdammer Van der Mark gaat met Yamaha in het Superbike-wereldkampioenschap een aanval inzetten op de dominante Kawasaki van Jonathan Rea, de 19-jarige Rotterdammer Bendsneyder slaat de handen ineen met het Nederlandse RW Racing. Ook in 2019 is hij te bewonderen in de Moto2. Naar welke klasse of welke rijder kijk jij het meeste uit in 2019? Laat het hieronder weten in de reacties!
Meest gelezen