2024 was tot nu toe het beste Formule 1-seizoen van Lando Norris, ondanks het feit dat hij er niet in slaagde om Max Verstappen te verslaan voor de rijderstitel. Norris moest genoegen nemen met de tweede plaats en vier overwinningen, 63 punten achter de viervoudig wereldkampioen. Mede door het uitstekende seizoen van de Britse coureur pakte McLaren de eerste constructeurstitel sinds 1998.
Voor het grootste deel van de tweede helft van het jaar waren Norris en McLaren de te kloppen partij, waarbij velen de 25-jarige al aanwezen als de favoriet voor 2025. Gebaseerd op het titelsucces van McLaren is het begrijpelijk dat Norris wordt bestempeld als een potentiële kampioen voor het nieuwe seizoen, zeker als je stilstaat bij wat hij heeft geleerd van Verstappen.
Norris raakte in 2024 meerdere keren slaags met Verstappen, waarvan sommige clashes uitmondden in contact tussen de twee. Verstappen trok vaak aan het langste eind, maar dat is niet per se een slechte zaak voor Norris als we kijken naar het grotere geheel, zoals in 2025. Maar wat heeft Norris precies geleerd van de gevechten met Verstappen? Laten we eens kijken.
Anderen bekeken ook:
Agressie
Het seizoen dat onlangs is afgesloten, was voor Norris het eerste jaar waarin hij betrokken raakte bij een titelgevecht in de Formule 1. Gebaseerd op Verstappens voorsprong in punten, die zeven van de eerste tien wedstrijden had gewonnen, plus het onvermogen van Norris om de Nederlander consequent met een grote marge te verslaan, kwam het 'gevecht', bij wijze van spreken, uiteindelijk nooit echt op gang.
Het was een constante achtervolging voor Norris, wiens eigen fouten Verstappen in een bepaald opzicht een vierde kampioenschap op rij bezorgden, ondanks het feit dat de Nederlander een mindere auto had. Wat duidelijk werd tijdens het eerste serieuze gevecht van het tweetal tijdens de Grand Prix van Oostenrijk, was dat Verstappen met zijn agressievere rijstijl een duidelijke voorsprong had op Norris.
Het agressieve verdedigen van Verstappen op de Red Bull Ring, met name in de slotfase van de race, resulteerde uiteindelijk in contact tussen de beide kemphanen. De Red Bull-coureur kreeg een straf voor het veroorzaken van de botsing. Het was echter contact dat wel te voorzien was, gebaseerd op het aantal ronden dat het tweetal dicht bij elkaar zat. Ondanks de straf scoorde Verstappen 10 punten tegen nul voor Norris, want de Brit viel uit.
Al doende leert men
Er was kalmte nodig om Verstappen op die dag te verslaan, maar Norris trapte met een late actie in zijn val, zoals Lewis Hamilton in 2021 ook vaak deed. Norris trok ook tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten niet aan het langste eind, nadat Verstappen simpelweg weigerde om aan de buitenkant te worden ingehaald. Norris probeerde het meerdere keren, voordat beide coureurs in de laatste ronden van het circuit gingen. Norris kwam weer voor Verstappen terecht, wat hem een tijdstraf opleverde, waardoor hij achter de Red Bull-coureur terecht kwam.
Na twee gevechten was het 2-0 in het voordeel van Verstappen. Alleen al in die twee races scoorde Verstappen 13 punten meer dan Norris, maar dat was tot de race in Mexico. Verstappen zag daar namelijk rood voor de ogen en dwong Norris tot twee keer toe van het circuit. In tegenstelling tot eerdere situaties speelde Norris het spel van Verstappen echter niet mee en was hij de wereldkampioen te slim af. Verstappen kreeg twee tijdstraffen van tien seconden, terwijl Norris tien punten meer scoorde dan de Nederlander.
De race in Mexico was daarbij een beslissend moment, omdat Norris voor het eerst liet zien dat hij had geleerd van zijn eerdere, onsuccesvolle gevechten met Verstappen. Weten hoe je de 27-jarige Verstappen moet bevechten en verslaan wordt immers cruciaal voor Norris in het komende seizoen.
Artikel gaat verder onder de foto.
Dominantie
Verstappen heeft in rap tempo 63 overwinningen behaald in de koningsklasse van de autosport. Veel van zijn overwinningen pakte hij na een dominante prestatie. Dit is immers de sleutel tot een titelstrijd en Norris heeft meerdere keren laten zien dat hij dit kan, al waren de slechte starts vanaf poleposition aan het begin van het jaar een ongewenst thema voor Norris. Dat was met name in Barcelona het geval, waar die matige start hem de overwinning kostte.
Een slechte start zorgde er ook voor dat Verstappen Norris voor kon blijven tijdens de Grand Prix van Nederland. De aanvankelijke tegenslag van de McLaren-coureur werd echter snel weggepoetst, want later heroverde hij de leiding en won hij alsnog met een voorsprong van 23 seconden.
Het was misschien wel de beste prestatie van Norris in de F1, die hij in Singapore evenaarde met zijn uitmuntende overwinning mét 21 seconden voorsprong. Om te weten hoe je met een enorme marge kunt winnen, zelfs na het herstellen van een slechte start, is voor Norris een belangrijke troef in een mogelijke titelstrijd.
Wat moet Norris nog leren?
Hoewel Norris heeft laten zien dat hij in 2024 om de titel kon strijden, zijn er nog verbeterpunten. Het eerste punt heeft te maken met dominantie, want perfectie is iets wat Norris nog onder de knie moet krijgen.
Ondanks verpletterende overwinningen in Zandvoort en Singapore had Norris, zoals gezegd, een slechte start in Zandvoort en crashte hij in Singapore tot tweemaal toe bijna, terwijl hij comfortabel aan de leiding reed op het Marina Bay Circuit. In het gevecht met Verstappen moet je elke kans grijpen en geen grote fouten maken. Perfectie is in wezen vereist om hem ten val te brengen.
De Grand Prix van Spanje werd gewonnen door Verstappen, ondanks dat Norris op pole stond. Een slechte start kostte Norris die dag waardevolle punten. Net als met een auto moet Norris nog wat finetunen, maar hij heeft bewezen dat hij heeft wat nodig is om Verstappen te verslaan. De volgende uitdaging is echter om hem ook daadwerkelijk te verslaan op weg naar zijn eerste titel.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!