Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wat staat er nog op het spel tijdens GP Abu Dhabi?

​Nog een week, dan is het tijd voor het laatste Grand Prix-weekend van dit Formule 1-seizoen. Lewis Hamilton heeft het rijderskampioenschap tijdens de GP van Mexico beslist, Mercedes prolongeerde in Brazilië haar constructeurskroon.

Ondanks dat de grootste prijzen inmiddels zijn verdeeld, moet er nog een compleet weekend af worden gewerkt. Op het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi staat zoals gebruikelijk het toetje van het seizoen op het programma. Maar, waar strijden de coureurs precies voor?

Allereerst is daar natuurlijk de eer van het winnen van een Grand Prix. De zes rijders van de drie topteams zullen 2018 allen op de best denkbare manier af willen sluiten. De meeste druk ligt waarschijnlijk op de schouders van Valtteri Bottas, de enige coureur van het zestal die dit jaar nog niet wist te winnen. De Fin was vorig jaar in Abu Dhabi succesvol. Kan hij dat dit jaar herhalen? De kampioen is bekend, de nummer twee ook. Al zit geen van de drie kandidaten te wachten op de ereprijs, de strijd om plek drie is nog niet beslist. Kimi Raikkonen is de favoriet: de Fin heeft inmiddels 251 WK-punten verzameld, veertien meer dan Bottas en zeventien meer dan Max Verstappen. De Nederlander moet dus minstens tweede worden om op zijn minst een kans te maken op P3. Een aantal coureurs uit het ‘B-kampioenschap’ kan nog in de algemene top tien terecht komen. De ‘best of the rest’ is waarschijnlijk Nico Hülkenberg: de Duitser heeft elf punten voorsprong op Sergio Pérez en plek zeven, normaliter de plek waarvoor de overige teams strijden, levert slechts zes puntjes op. Fernando Alonso bezet de tiende plek dankzij vijftig punten, Esteban Ocon (49) en Carlos Sainz (45) zitten kort daarachter en kunnen dus nog bij de beste tien eindigen.

Officieel is Renault nog niet zeker van de vierde plaats, net als Haas nog niet mag juichen om plek vijf. Toch lijken de gaten tussen beide en de achtervolgers onoverbrugbaar. Haas heeft minstens een podiumplaats nodig (met nog wat extra punten) om Renault te achterhalen, McLaren moet 28(!) punten scoren om Haas te evenaren. Voor de beeldvorming: McLaren scoorde in Australië twaalf punten, nadien kwamen ze slechts tweemaal tot een score boven de zes punten in één race. De focus ligt wat betreft het constructeurskampioenschap bij Force India. De roze brigade sprak nadat al haar punten af werden genomen voorafgaand aan de Grand Prix van België de hoop uit om zesde te worden, al moet de aarde daarvoor flink worden bewogen. Veertien punten heeft de stal van Pérez en Ocon achterstand op McLaren en ook al is dat een niet ondenkbare score voor Force India, men kreeg het dit jaar in slechts vier van de twintig races voor elkaar om minstens zoveel punten binnen te slepen. Force India kan beter naar achteren kijken. Sauber is met een fenomenale opmars bezig, Charles Leclerc scoorde in de afgelopen twee Grands Prix twaalf punten. Zodoende is het gat naar Force India nog maar zes puntjes. Gezien de vorm waarin de Zwitserse brigade steekt, geen onmogelijke taak om een aanval op P7 te wagen. Toro Rosso bungelt ietwat teleurstellend op P9 en zal daar waarschijnlijk eindigen. Het gat naar Sauber bedraagt negen punten.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi