Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wat voormalig Red Bull-kopstuk Fallows heeft 'meegenomen' naar Aston Martin

Dan Fallows was lang in dienst van Red Bull en werkte nauw samen met topontwerper Adrian Newey, maar nu is is hij in dienst van Aston Martin. Intellectuele eigendommen meenemen naar de concurrent mag natuurlijk niet, maar de kennis over zaken nam hij wel mee.

Dan Fallows is al enige tijd de technisch directeur van Aston Martin en in zijn nieuwe functie bij het 'nieuwe' Formule 1-team probeert hij zijn voormalige collega, Adrian Newey, te evenaren. Fallows werkte langere tijd samen met Newey bij Red Bull, tot hij in 2022 vertrok naar de concurrent. De AMR23 van Aston Martin is een ontwerp dat onder leiding van Fallows is gebouwd. Met succes: Fernando Alonso scoorde in drie races drie podiums en de Britse renstal is vooralsnog het nummer twee team achter Red Bull. De auto wordt regelmatig de 'Groene Red Bull' genoemd omdat er gelijkenissen zijn met de RB18 van 2022. Hoewel dit niet helemaal waar is, legt Fallows wel uit dat hij Newey's vaardigheden omtrent het personeel heeft meegenomen naar Aston Martin en daar heeft toegepast. "Ik ben een van de gelukkigen die onder Adrian heeft mogen werken en zijn methodes van dichtbij heeft gezien", zegt Fallows in gesprek met de media, waaronder RacingNews365. "Hij heeft een zeer duidelijke werkwijze in hoe hij de auto ontwerpt en ontwikkelt, met name wat betreft de aerodynamica. We hadden allemaal door dat het een soort no compromise benadering is, waarbij de details zeer bepalend zijn."

Eigen creaties bij Aston Martin

Fallows heeft wijze lessen geleerd van Newey. "Een van de leukste dingen aan hem is dat hij geen enkele vorm van technische arrogantie heeft. Hij staat open voor ideeën van anderen en hij accepteert het als mensen uitleggen dat iets niet werkt of dat er betere ideeën zijn." Op dit vlak probeert het Aston Martin-kopstuk de werkwijze van Newey te implementeren bij zijn nieuwe werkgever. "Ongeacht de opmerkingen (over de Green Red Bull, red.) heb ik geprobeerd mijn eigen werk neer te zetten en heb ik het technische team aangemoedigd om ruimdenkend te zijn. Zelfs als je heel duidelijke visies hebt, moet je ervoor zorgen dat je niet arrogant wordt op technisch vlak." "Als iemand wat beters voorstelt, dan moet je daar voor open staan. Ongeacht wie het is. Dat is één van zijn sterke punten en hopelijk kan ik dat voortzetten hier."

De overstap naar het Red Bull-concept

Meerdere Formule 1-teams hebben voor het huidige seizoen besloten om de overstap te maken naar het aerodynamische concept van Red Bull. In 2022 domineerde het team van Max Verstappen en Sergio Perez, wat voor de concurrenten dé reden was om goed te kijken naar het topteam. Aston Martin was één van deze teams en met Fallows als technisch directeur vond men dit ook geen grote verrassing. De technisch directeur van het Britse team legt uit dat het convergeren van de ontwikkelingsroutes onvermijdelijk is. "Met de huidige reglementen zijn er wat restricties, waardoor het onvermijdelijk is dat sommige auto's op elkaar gaan lijken. Zoals bij elk pakket regels zijn er kleine details die een groot verschil kunnen maken. Soms zijn die dingen niet per se zichtbaar, maar zien we verder wel dat de auto's op elkaar lijken." "Of we convergeren naar een of twee verschillende zichtbare concepten, dat valt nog te bezien. We hebben nu al gezien dat sommige teams voor een van de twee bekende ontwikkelingsroutes kiezen en daar meer werk van maken", aldus Fallows, doelend op de concepten van Red Bull en Ferrari.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"