Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wat we hebben geleerd van de eerste Formule 1-testweek

De eerste drie testdagen in de Formule 1 zitten erop. Daar waar enkele teams zoals verwacht in positieve zin opvielen, zoals Mercedes en Red Bull, schitterde Ferrari vooral door afwezigheid in de bovenste regionen van de tabellen.

Nu zeggen de diverse tabellen van de wintertests zo vroeg in het seizoen nog niet alles over waar de Formule 1-teams werkelijk staan in verhouding tot elkaar, maar de woorden van Mattia Binotto op de vrijdag in Barcelona waren veelzeggend: "We zijn gewoon te langzaam in vergelijking met Mercedes en Red Bull en we weten niet waar dat mee te maken heeft. Wat we wel weten, is dat er werk aan de winkel is", zo liet hij zich ontvallen tegenover onder andere RacingNews65 . Pure eerlijkheid of een fraai staaltje verstoppertje spelen? Gedurende de winter kwamen er al verhalen vanuit Italië naar buiten over waarden vanuit de windtunnel die niet overeenkwamen met bepaalde waarden vanuit de simulator. Daar waar men juist heel graag wilde inzetten op het verbeteren van de downforce, slaat men juist op dat vlak de plank mogelijk weer mis. De betrouwbaarheid van de SF1000 was ook niet geheel op orde, niet zoals bijvoorbeeld die van de directe concurrenten.

Mercedes domineert in alle opzichten

Of het nu om de headlines gaat, de productiviteit van de teams of om pure snelheid, Mercedes spreekt op alle vlakken een aardig woordje mee. Het DAS-systeem is vernuftig en liet menig mond open vallen van verbazing, Lewis Hamilton en Valtteri Bottas draaien hun rondjes met de W11 alsof ze nooit anders hebben gedaan en de andere teams hebben het nakijken. Door de pers wordt elk team gevraagd of ze met een eigen variant van het DAS-systeem op de proppen zullen komen en steevast luidt het antwoord dan men zich primair op de eigen werkzaamheden richt. Bij Red Bull gaf men aan niet wakker te liggen van de vondst van Mercedes. "Wij proberen zo hard mogelijk te rijden met dat wat wij tot onze beschikking hebben", zo liet Max Verstappen zich ontvallen. Bij wijze van spreke dan, want echt hard reed Red Bull nog niet. En dat hóéft ook nog niet. Veel belangrijker is dat de RB16 zonder problemen alle taken weet te volbrengen en dat de Honda-motor onder de kap loopt als een Japans rijzend zonnetje. En dat doet 'ie. Dat Max Verstappen 'maar' achtste wordt op de laatste testdag is dan ook nietszeggend. Hij reed zijn snelste tijd op de harde C2-band, daar waar Mercedes als enige team de allerzachtste C5-band probeerde. Bovendien, in de dominante jaren van Red Bull was het team zelden bovenaan de tijdenlijsten te vinden tijdens de wintertests. De lachende en ontspannen koppies bij iedereen bij Red Bull spreken dan ook boekdelen. Zij weten ongetwijfeld meer dan dat wij kunnen zien.

Williams zet reuzenstappen

Al is het maar omdat men gewoon op woensdagochtend het circuit op reed, samen met de concurrentie, iets waar men vorig jaar alleen maar van kon dromen. Toen werd er aan het begin van de eerste testweek in Groot-Brittannië namelijk nog getracht om een auto in elkaar te schroeven. Het is gewoon leuk om te zien dat het team uit Grove weer op niveau meedraait. Natuurlijk, de kans dat het team de subtop zal bestormen is niet groot, maar zo hopeloos als vorig jaar lijkt het niet meer te zijn. Zo fris als de nieuwe auto oogt, zo fris kwam het ook voor de dag. George Russell was met de nieuwe auto direct sneller dan tijdens zijn kwalificatie in 2019. Daarbij viel het op dat de stuurbeweging rustiger waren dan voorheen, een teken van een veel stabielere auto. Waar het team ook zal staan in Australië, de basis om op voort te borduren is vele malen stabieler dan vorig jaar.

Onderlinge verschillen zijn gering

In voorgaande jaren werd er veel gesproken over hoe dicht het middenveld wel niet bij elkaar zat, sterker nog, dáár werd de spannendste strijd gestreden. Niks wijst erop dat dat in 2020 anders zal zijn. Het veld bleef van kop tot staart met regelmaat binnen de 1,5 seconden, los van de performance-runs van Mercedes. Als de verschillen zo klein zijn, moet je goed voor de dag komen als team en mag je geen steken laten vallen. In dat opzicht kon Haas F1 weinig indruk maken. De Amerikaanse formatie raakte met beide coureurs een keer de muur van het Circuit de Barcelona-Catalunya, in het geval van Kevin Magnussen door een kapotte auto. Geen enkel team reed minder ronden dan Haas F1. Renault, maar ook McLaren lieten nog geen dingen zien waar met bewondering over gesproken kan worden. Het woord 'onzichtbaar' is van toepassing en bij Renault verloor men veel tijd met technisch malheur. Als deze twee teams wederom een gooi willen doen naar de vierde plaats in het WK, hebben ze er in de naam van Racing Point mogelijk een geduchte concurrent bij. De RP20 is een overgespoten W10 van Mercedes uit 2019. Het team neemt een gok door voor een nieuwe filosofie te gaan, maar men is ervan overtuigd dat het de gok meer dan waard is. Sergio Perez zat er in ieder geval steeds goed bij. Voor wat het waard was natuurlijk. Kimi Raikkonen klokte namens Alfa Romeo de snelste tijd op de tweede testdag, maar verder wist het team nog geen sprankelende indruk achter te laten, al reed het wel veel ronden. De AphaTauri RB15, pardon de AT01, draaide in alle opzichten mee in de middenmoot, dus zowel qua tijden als productiviteit. Menigeen is het er wél over eens dat het in naam nieuwe team de mooiste auto op de baan weet te brengen, maar helaas krijg je daar geen punten voor.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'