Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wat zijn de gevolgen van de Red Bull-straf voor Max Verstappen?

Het team van Max Verstappen, Red Bull Racing, is gestraft omdat ze in 2021 de budgetcap hebben overschreden. Wat zijn de (in)directe gevolgen hiervan voor de tweevoudig wereldkampioen?

Red Bull moet de FIA 7 miljoen dollar betalen voor het overschrijden van de budgetlimiet met 1,8 miljoen pond. Daarnaast wordt het aantal windtunneluren en het gebruik van CFD (aerodynamische simulatieprogramma's) voor Red Bull verder beperkt met 10%. Het is een harde straf, maar wat gaat Max Verstappen daar van voelen?

Een kleine smet op zijn titel?

Bovenstaande vraag kan, met betrekking tot 2021 en 2022, worden beantwoord met 'niks'. Het grootste doemscenario, het terugvorderen van WK-punten en daarmee het verliezen van de wereldtitel, blijft Red Bull en Verstappen bespaard. Max Verstappen is en blijft tweevoudig wereldkampioen Formule 1 en voor 2022 blijft tevens de constructeurstitel van het team staan. Maar hoewel Verstappen volgens velen de terechte wereldkampioen van 2021 is - is het niet vanwege het aantal punten, dan wel vanwege zijn optredens - zal dit gegeven een smetje vormen op die wereldtitel. Er zullen altijd mensen blijven zijn die een voetnoot bij die titel plaatsen: 'wat als men niet de limiet zou hebben overschreden...?' Zal Verstappen er wakker van liggen? Waarschijnlijk niet, maar het is koren op de molen voor de mensen die vanwege de controversiële finale van 2021 toch al wat glans van de titel van Verstappen af wilde nemen.

De zaak is nu afgesloten

De zaak is nu afgesloten en dat zal iets van de rust bij Red Bull doen terugkeren, al zit dat team natuurlijk nog volop in een rouwproces vanwege het overlijden van Dietrich Mateschitz, dus dat is voorlopig misschien nog relatieve rust. Er is een uitspraak gedaan, Red Bull en de FIA zijn tot een akkoord gekomen voor wat betreft een straf en dat is dat. Die straf staat vast en zal niet meer worden aangepast. Reglementair is namelijk vastgelegd dat bij een ABA (Accepted Breach Agreement), een akkoord over een straf tussen de FIA en een team, een beroep niet mogelijk is. Niet door de betreffende partijen en ook niet door de rivaliserende teams. Andere teams kunnen op hun achterste benen gaan staan als ze de straf te mild vinden, er iets aan veranderen kunnen ze niet.

Testmogelijkheden Red Bull verder beperkt

Tot nu toe klinkt het allemaal of Red Bull er niet zo veel van voelt. Een boete van 7 miljoen dollar hoest men relatief eenvoudig op en alle gewonnen races en wereldtitels blijven behouden. Hoe mooi is dat! Echter, de echt rake klappen vallen mogelijk pas in 2023. Per 26 oktober jl, is de beperking van het aantal windtunneluren en het gebruik van CFD van ingegaan voor de totale duur van twaalf maanden. Red Bull mag van beide tools 10% minder gebruik maken en dat terwijl Red Bull sowieso al de minste testmogelijkheden zou hebben. Dat zit zo: sinds 2021 is het zo dat er een soort Balance Of Performance is ingevoerd in de Formule 1. De beste teams mogen minder windtunneluren maken en de teams die achteraan zijn geëindigd juist meer. Hetzelfde geldt voor het gebruik van CFD (computersimulaties). Als 100% de norm is, mag Red Bull als constructeurskampioen maar 70% van die windtunneluren maken. Het tiende team daarentegen, zit op 115%. Dat gaat steeds met stappen van 5%. Red Bull zal nog eens 10% minder uren mogen maken en dat op het totaal van 70%. Dat betekent dat het team van Verstappen nog maar 63% van het aantal windtunneluren mag maken en 63% van het aantal computersimulaties. Om dat in perspectief te plaatsen. Ferrari (mits het tweede blijft) zal op 75% zitten en Mercedes (mits het derde blijft) op 80%. Dat zijn flinke marges.

RB19 minder ontwikkeld?

Vertaalt zich dat dan direct naar een minder ontwikkelde auto voor 2023? Dat is maar zeer de vraag. Het is niet zo dat ze bijvoorbeeld minder upgrades kunnen lanceren. Het is echter wel zo dat ze die upgrades dan introduceren op basis van minder gegevens. Ze hebben eigenlijk twee opties: als ze ervoor kiezen net zoveel testuren en simulaties te draaien als voorheen vooraleer een update geïntroduceerd wordt, zit er theoretisch gezien meer tijd tussen de updates. Willen ze updates in dezelfde frequentie introduceren, dan zal dat met minder testuren moeten gebeuren. Dat wil dus niet per definitie zeggen dat de RB19 een slechtere auto zal worden dan hij in potentie kan zijn. Vergeet ook niet dat Red Bull in vergelijking met andere teams laat aan de ontwikkeling van de huidige RB18 begon en ook dat heeft men bepaald niet teruggeworpen. Dus ja, de testbeperkingen kunnen leiden tot een minder goede auto, maar een gegeven is het allerminst.

Wat daarna?

De sancties zijn enkel van toepassing tot 26 oktober 2023. Dus in zekere zin is in 2024 de kous pas helemaal af, mits Red Bull zich in deze jaren wel aan de budgetlimiet houdt. De tijd moet leren of Verstappen dan als tweevoudig- of drievoudig wereldkampioen aan de start staat en welke invloed de straf werkelijk op het eindresultaat heeft gehad. En als dit een klein smetje is op zijn wereldtitel van 2021, dan zal het een derde wereldtitel in 2023 juist alleen maar meer glans geven.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden