In 2024 had Lando Norris zijn beste kans tot nu toe om voor de titel te gaan. Nadat McLaren een fiks pakket aan upgrades doorvoerde, had het team uit Woking ineens de beste auto op de meeste circuits. Uiteindelijk moest Norris toch de winst aan Max Verstappen laten en kwam hij nooit dichterbij dan 44 punten.
Er zijn verschillende redenen te bedenken voor waarom het misging bij Norris, maar een deel van de schuld zal ook wel bij McLaren liggen. Zo twijfelde McLaren lange tijd over het gebruik van team orders, wat op pijnlijke wijze werd blootgelegd tijdens de Grand Prix van Italië, op het circuit van Monza.
CEO Zak Brown stelde de welberuchte 'papaja regels' op, die inhielden dat Norris en Oscar Piastri niet op elkaar mochten botsen. Verder stond het hen echter vrij om te racen. In de openingsronde werd Piastri door de Curva Grande naar de tweede chicane gesleept door Norris en maakte hij een gedurfde beweging langs de buitenkant van de bochten 4 en 5 om de leiding over te nemen. Norris viel terug naar de derde plaats achter Piastri en racewinnaar Charles Leclerc.
Als Norris de snelste ronde had gereden, zou hij 26 punten hebben verdiend tegen 8 voor Verstappen, waardoor hij 11 extra punten van de Nederlander zou hebben gepakt. Na een vroege ruzie in Hongarije over teamorders besloot McLaren uiteindelijk om Norris tijdens de laatste races te bevoordelen. Norris, Piastri en Brown reflecteerden op het incident in Monza in het nieuwe seizoen van Drive to Survive op Netflix.
Hieronder volgt een transcriptie van wat er is gezegd.
Norris: "Als ik had verwacht dat hij dat (de inhaalactie op Monza) zou doen, had ik hem nooit de kans gegeven om dat te doen. Het heeft ons waarschijnlijk de overwinning gekost."
Piastri: "We zijn vrij om tegen elkaar te racen, dus er is geen regel over de eerste bocht, die beslissing is aan Zak."
Brown: "We zaten daar fout. Als we de constructeurs willen winnen, moeten we de fouten tot een minimum beperken."
INTERVIEWER: "Gaat dit je het kampioenschap kosten?"
Brown: "Ik denk er liever niet over na, dus ik heb besloten dat ik er niet over na ga denken."
Het nieuwste seizoen van Drive to Survive is vanaf 7 maart te streamen.
Ook interessant:
Rondetijden zeggen niets tijdens de Formule 1-wintertest, maar toch zijn er wel wat conclusies te trekken. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk voorspellen in een kakelverse RacingNews365-podcast dat Max Verstappen en Red Bull het heel moeilijk gaan krijgen.
Als Feyenoord scoort tegen Inter, keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.
Claim jouw boostMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!